Ziyaretçi defteri Künye E-gazete
 
DÖVİZ KURLARI
EUR EUR 1.9558 Lv.
USD USD 1.7725 Lv.
GBP GBP 2.27 Lv.
TRL TRL 0.3079 Lv.
Anasayfa Haberler   Yorumlar   Edebiyat Video Arşiv
11 Aralık 2019
HABERLER » Kırcaali
Şair Naci Ferhadov’u kaybettik

Şair Naci Ferhadov’u kaybettik

26 Mart 2013

Bulgaristan’da seçkin Türk şairlerinden Naci Ferhadov’un bu sabah Sofya’da vefat ettiği bildirildi. Naci Ferhadov, 10 Mart 1940’ta Kırcaali İli Ardino Belediyesi Dyadovtsi köyünde doğdu. İlköğrenimini doğduğu köyde yaptı. Ardino Türk Lisesi’nden (1957) sonra Sofya Üniversitesi’nin Oryantalizm Bölümü’nü bitirdi (1962). Doğduğu bölgede çeşitli aralıklarla öğretmen, eğitmen, lisede müdür yardımcılığı, yerel gazetede redaktörlük yaptı. Yirmi yılı aşkın bir süre, Sofya’da yayımlanan Yeni Hayat - Novjivot dergisinin “Kültür” şubesi sorumlusu olarak çalıştı. Daha sonra Bulgaristan Milli Radyosu’nun Türkçe Yayınlar Bölümü’nde program sunuculuğu ve redaktörlük yaptı.

Edebiyat serüveni henüz okul çağındayken Türkçe yazdığı şiir denemeleriyle başladı. Bu şiirlerin çoğu o yıllarda (1950’liler) Türkçe çıkan gazete ve dergilerde yayımlandı. Bulgarca yazdığı şiirler basında 1970’li yılların başlarında görülmeye başladı. Edebiyat çevrelerinde ilgiyle izlenen şair, yeteneğinden dolayı Bulgar Yazarlar Birliği’ne üye olarak kabul edilen ilk Bulgaristan Türk’ü oldu (1976). Türk adlarının değiştirilmesini izleyen dönemde (1984-1985) Aleksey Brezin imzasını kullanmak zorunda kaldı. Birçok Türk şairinin şiirlerini Bulgarcaya çevirdi, Türkçe yayınlanmış dört şiir kitabı mevcut.

Kaynak: Kırcaali Haber


Kategoriden tüm haberleri oku


 YORUMLAR


komsomolski 2013-03-26 21:07:19
da jivee drugarya aleksey brezin!

da jivee drugarya orlin zagorov!

da jivee drugarya medi dogasyan!
fes 2013-03-26 21:42:11
Aleksey Brezin ismini kullanmak zorunda pek kalmamş galiba. Daha çok bilerek ve isteyerek yaptığ bulgar isminin şiirselliğnden sezinleniyor.

Recep Küpçü hayatta olsaydı bulgar ismi kllanmak zorunda kalır mıydı? Kalmazdı dye düşünüyorum.

Allah taksratını afetsin, ne diyelim.

Yanlış anlaşılmasın, cesaretleri yetmeyip bulgar isimlerini almak zorunda kalan anne ve baba mı da suçluyorum. Keşke ailecek ölseymişik. Üzerimize sürülen lekeyi aslasilemeyiz.
zafer 2013-03-26 21:58:57
Allah Rahmet Eylesin!
Perperek Der ki... 2013-03-26 22:00:57
Kırcaali İli Ardino Belediyesi
__________________________

Eskiden Bulgaristan'da "okrıg" ve "seliştna sistema" vardı sonra bunlar "oblast" ve "obştina" oldu, bunların günümüz Türkçe muadilleri İl ve İlçe'dir.
komsomolski 2013-03-26 23:35:28
dela, dela i pak dela!

https://bg-bg.facebook.com/n.ferhadov
Tarafsız 2013-03-27 00:10:48
Ey ahali merhumu nasıl bilirdiniz?
fes 2013-03-27 08:14:32
Nasıl bileceğiz, bulgarların siz aslında bulgarsız yalanına inandı ve kendisine rus ismini andıran şiirsel bir isim seçti. Ama tarih korkaklığı afetmez, 1989 değişimi gelip çatar ve eski ismine yeniden geri dönmek zorunda kalırsın. Ne var ki kara leke bir kere yapışmıştır, artık sil silebilirsen.
filibeli 2013-03-27 09:53:44
Allah Rahmet eylesin. Kendisini çok iyi tanırdım. Ülkemiizn aydın ve bilgin kişilerinden idi. Ardino okulu hakikaten çok güçlü. Şuan hayatta olan Aliosman Dağlı beyefendi de bunlardan biri. Bu aydınlarımızı hakkıyla bilip tanıyamadık. Bulgaristan Türk Müslümanları onlara sahip çıkamadık. Biz hep dışardan ithal edilen 'Türkiye'den yani kişiler kul olduk.
Hür ve özgür irademizi kullanırsak bir Osmanlı Medeniyetinin torunları olarak burada çok mükemmel işler başarabiliriz. Unutmayın geçmişine sahip çıkmayan geleceğe emin adımlarla ilerleyemez.
Naci abi, İbrahim Tatarlı beyefendi, Yusuf Kerim, Osman Aziz, Kazım Memiş ve diğer büyüklerimiz sizi unutmadık, unutmayacağız, rahmetle anacağız.
UYAN EY MÜSLÜMAN TÜRK GENÇLİĞİ
KÖKLERİN SAHİP OL...
komsomolski 2013-03-27 10:32:45
da jivee drugarya filibeli!

dela, dela i pak dela!
H. Efendi 2013-03-27 10:53:50
Allah Rahmet Eylesin!
Nazım Hikmeti Bulgarcaya kazandıran da o olmuştu.
Son şiirlerinde kimlik değiltirmeye zorlanma konusunda "hiçkimse soy ağacının köklerini kesmesin!" deyen o oldu.
komsomolski 2013-03-27 11:04:45
"hiçkimse soy ağacının köklerini kesmesin!"

vah vah vaaaaah ne buyuk laf etmiş drugarya brezin-psevdonim saliev!
komsomolski 2013-03-27 11:28:58
drugarya brezin'in facebook hesabından rusça yazılmış, kilise resimli yılbaşı tebriği.

http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/c48.0.403.403/p403x403/164863_501838486504_6602073_n.jpg
fes 2013-03-27 11:58:25
" ithal edilen 'Türkiye'den yani kişiler kul olduk. "

O da ne şimdi, Türkiye bizim ana vatanımız değil mi ki? Kültürümüzün, kimliğimizin ana taşıyıcısı Türkiye değil mi? Biz türk milletinin dışında bir millet miyiz?

İthal edilen yani kişiler.... Yani kamburi, kul olmuş. Ya sabır çekmekten başka elimizden ne gelir.
filibeli 2013-03-27 12:04:50
Anlayana sivri sinek saz, anlamayana davul zurna az...
Demiş atalarımız...
Kimsyle tartışmıyorum. Bir sağa bir de sola bakın.
Biz burada 500 yıldır varlığımızı İman,Sabır,gayret, Azim sayesinde sürdürdük.
Türkiye'ye sözüm yok.
Buranın insanı hep eziliyor, küçük düşürülüyor.
Dışardan imam ithal ediliyor. Basın gibi araçlar üzerinde çalışılıyor, parti ve saire...
Biz biziz, soyumuz belli.
Tarafsız 2013-03-27 12:40:43
Nolmuş yani? Yunanistan'daki Türk okullarının öğretmen ihtiyacının bir bölümü de Türkiye'den karşılanıyor. Komunistler bg de Türk Din Adamı yetişmemesi için ellerinden gelenin fazlasını yaptılar, Türkiye'den gelen 3-5 imamın sana ne gibi zararları dokunduki filibeli (yoldaş).
filibeli 2013-03-27 13:25:01
Bunları BULGARİSTAN yaşamayan bilemez...
Ben kime ne anlatıyorum ki....
Biz burada Bulgar Turku
Turkiyede Soydas
Aynı soya donus gibi
Aylan Paşaoğlu-Kırdjali+İstanb 2013-03-27 16:03:14
Allah'tan rahmet,yakınlarına da sabır dilerim.

Ben Türkiye'de yaşıyorum ve "doğru dürüst" Türk göremiyorum.Ama büyük bir çoğunluğun isimleri Türk!?...
Tarafsız 2013-03-27 16:40:24
Aylan, paşa deden de hep Kırdjali mi diyordu?
İbrahim Baltalı/Gümülcine 2013-03-27 16:46:48
"Yunanistan'daki Türk okullarının öğretmen ihtiyacının bir bölümü de Türkiye'den karşılanıyor."

Cümlesi doğrudur. Ancak Türkiye'den sadece 15 öğretmene müsaade ediliyor. Gelen öğretmenler de Gümülcine merkezde görev yapmak zorunda! Köylere ne yazık ki gönderilmiyorlar! Bu yasak arasında İskeçe de var.
Perperek Der ki... 2013-03-27 16:59:25
Ez zor yetiştirilen şey insandır eğer gidenin yerine yenisini koyamazsanız kaybınız sadece bir insan değil nesilden nesile birikim yapan kültürü de kaybedersiniz. Maalesef Bulgaristan'daki Türkler'in aydın kesimi iyi veya kötü birer birer göç ediyor, yerine ne olduğu belirsiz bir çalga nesil geliyor. Bu çalga nesil sadece iş hayatını ve siyaseti değil kültürel hayatı da ele geçiriyor. Eskiden Türkler eğitimli bireyler yetiştirirken şimdi çilek toplayıcısı, makinacı, fayansçı v.s. amele üretmektedir. Türkler'in esas sorunu işsizlik değil İnsan üretememektir.
H. Efendi 2013-03-27 17:22:25
Bulgaristanda yaşayan " Türkler'in esas sorunu işsizlik değil İ N S A N üretememektir."
-----------------------
Katılıyorum. Çok doğrudur. Büyük bir konu.
Aylan Paşaoğlu-Kırcalı+İstanbu 2013-03-27 18:34:53
*Evet,Perperek'in ilk cümlesine katılıyorum.Ama ben biliyorum ki,Bulgaristan'daki Türkler her zaman sadece kültürel alanda değil,üretim alanında da oldukça faydalı olmuşlardır ve olmaktadırlar.
Kırdjali'yi de Kırcalı'yı da(sanırım Paşa dedem bunu daha çok kullanırdı) kullanıyorum.Yani Bulgaristanlı'yım veya Bulgarialı'yım dediğim gibi.Yani her ikisi de beni Bulgar yapmaz ama Türkler'e saygı ve sevgi besleyen bir Bulgar da olabilirdim.
Ben Bulgaristanlı Türk olmayı seviyorum ve bunu kültürel bir zengilik olarak görüyorum.
Tarafsız 2013-03-27 22:05:49
Senin seçtiğin ÖNDERİN 23 senede 23 kelime TÜRKÇE öğrenemediyse o toplumdan AYDIN falan çıkmaz. Ha aydın dediğin öbür tarafa göçenlerin göçmeyenlerin nekadar aydın olduklarını gördük 1984-1990 arası. İmzaladıkları o deklarasyonu tekrar tekrar okusunlar ve hala hayatta olanların biraz onuru varsa harikiri yapsınlar.
Perperek Der ki... 2013-03-27 22:50:43
O deklarasyonu Vejdiçkamız da imzaladı ama onurlu ve şerefli olarak ortalıklarda dolaşıyor...
rahim recep dan çok parlak bir 2013-03-28 00:03:50
akdora
bulgaristan tek edebiyatından çok parlak bir yıldız göçtü. allah mekanını nur etsin. çok üzüldüm.
Vasiyet 2013-03-28 15:35:28
Naci Ferhadov ölmeden önce yakınlarına vasiyette bulunmuş. Öldükten sonra sandıkla ve giyiseleriyle gömülmesini istemiş. Ama bu iş için imam bulunurmu bilmem. Papaz olur her halde.
Aylan Paşaoğlu-Kırcaali+İstanb 2013-03-28 17:41:19
Anadolu'da bir köy mezarlığına gömün beni
ve de uyarına gelirse,
tepemde bir de çınar olursa
taş maş da istemez hani...(Nazım Hikmet)
galip sertel 2015-02-24 12:26:20
.Bir hadisi şerifde Peygamberimiz (sav) "bir arkadaşınız öldüğü zaman,onu bırakın, onu gıybet edip ayıplamayın." buyurmuşlar...