Ziyaretçi defteri Künye E-gazete
DÖVİZ KURLARI
EUR EUR 1.9558 Lv.
USD USD 1.7439 Lv.
GBP GBP 2.1822 Lv.
TRL TRL 0.3041 Lv.
Anasayfa Haberler   Yorumlar   Edebiyat Video Arşiv
21 Temmuz 2019
HABERLER » Kırcaali
Atatürk’ün Selanik’teki evi ziyaretçilerini karşılamaya hazır

Atatürk’ün Selanik’teki evi ziyaretçilerini karşılamaya hazır

15 Ağustos 2013

Ulu önder Mustafa Kemal Atatürk'ün 1881 yılında hayata gözlerini açtığı ve babası Ali Rıza Efendi'nin vefatına kadar yaşadığı "Selanik Atatük Evi"nin Türkiye Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından yürütülen yenileme çalışmaları tamamlandı.

AA muhabirinin Kültür ve Turizm Bakanlığı’ndan edindiği bilgiye göre, Atatürk'ün Selanik'te dünyaya geldiği ev, yenilenen yüzüyle Kültür ve Turizm Bakanı Ömer Çelik'in 16 Ağustos'ta gerçekleştireceği açılışın ardından ziyaretçilerini kabul etmeye başlayacak.

2010 yılında Türkiye Kültür ve Turizm Bakanlığı ile Türkiye Dışişleri Bakanlığı’nın onayıyla başlatılan ve Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü’nün koordinasyonunda yürütülen evin tarihi ve milli önemi çerçevesinde, çağdaş müzecilik anlayışına uygun olarak yeniden düzenlenmesi ve binanın ihtiyaç gösterdiği onarımlarının yapılmasına yönelik çalışmalarda sona gelindi.

Projelendirme ve inşat uygulama çalışmalarına Ocak 2011'de başlanılan Selanik Atatürk Evi'nin rölöve, restitüsyon ve restorasyon projeleri, İstanbul Rölöve ve Anıtlar Müdürlüğünün denetiminde Bilgili Turizm Gayrimenkul Yatırımları A.Ş. tarafından hazırlandı.

Sponsorluk protokolü çerçevesinde restorasyonu yapılan ev, Bilgili Holding A.Ş. tarafından hazırlatılan teşhir tanzim projesi doğrultusunda modern bir müzecilik anlayışıyla yeniden tefriş edildi.


ATATÜRK CUMHURBAŞKANI KOLTUĞUDA

Atatürk'ün yaşamına ait kesitlerin güçlü bir görsellik ve bilgilendirmeyle ziyaretçilere sunulduğu evde, ulu önder hakkında panolara ve belgesel filmlere de yer verildi.

Üç kattan oluşan binanın zemin katında "Atatürk ve Çocuk Odası", üst katlarda sofalarda evin eski teşhir düzenini gösteren maketler sergilenirken, birinci katta "Selanik Odası" ve "Manastır Odası", ikinci katta "İstanbul Odası" ve "Ankara Odası" olarak isimlendirilen odalarda, Atatürk'ün hayatının geçtiği şehirleri tanıtan ve hayatını anlatan bilgi panoları bulunuyor.

İkinci katta "Ankara Odası"nda ise Atatürk'ün Cumhurbaşkanı koltuğundaki silikondan gerçekçi heykeli ziyaretçileri karşılayacak.

BABASININ VEFATINA KADAR BU EVDE KALDI

1870 yılında Rodoslu Müderris Hacı Mehmet Vakfı’nca yaptırılan bu ev, önce İbrahim Zühdü Efendi'nin, daha sonra Selanikli Abdullah Ağa ve eşi Ümmü Gülsüm'ün mülkiyetine geçti.

Ali Rıza Efendi'nin, Atatürk 'ün doğumundan birkaç yıl önce kiraladığı evin ikinci katında, güney taraftaki odada Atatürk dünyaya geldi.

Babasının 1888'de vefatına dek bu evde ikamet eden Atatürk ve ailesi daha sonra bu evin bitişiğindeki daha küçük bir eve taşındı. II. Meşrutiyet'in ilanının ardından Selanik'te görevlendirilen Atatürk, bu dönemde, annesi ve kız kardeşiyle birlikte burada kaldı.

O Selanik'ten ayrıldıktan sonra annesi ve kız kardeşi bir süre daha bu evde yaşadı. 1912'de Selanik Yunanistan'ın yönetimine geçince Zübeyde Hanım ve kızı da Selanik'ten ayrılarak İstanbul'a geldi. Bundan sonraki süreçte Atatürk'ün doğduğu bu ev, Türkiye ve Yunanistan arasındaki anlaşma gereğince Yunan hükümetine bırakıldı ve sonrasında da bir Yunan aile tarafından satın alındı.

Ev daha sonra, Atatürk'e hediye edilmek üzere Selanik Belediyesi tarafından satın alınarak, anahtarı 19 Şubat 1937 tarihinde Türkiye'nin Selanik Başkonsolosluğu’na verildi.

Yapı, 1950 yılında başlatılan çalışmaların tamamlanmasının ardından Atatürk'ün ölümünün 15. yıldönümü olan 10 Kasım 1953 tarihinde "Atatürk Evi" olarak ziyarete açıldı.

Atatürk'ün doğduğu ev, Selanik'in Apostolou Pavlu Caddesi 17 numarada bulunmakta olup, Türkiye Cumhuriyeti Selanik Başkonsolosluğu ile aynı yerleşkenin parçasıdır.

Evin, Apostolou Pavlu Caddesi'nde olan asıl girişi bugün kullanılmıyor. Eve 2012'deki restorasyon sonrasında, Isaias Sokak üzerinden, arka bahçe kapısından giriş ve çıkış yapılmaya başlandı.

Gündem Gazetesi

Kaynak: Anadolu Ajansı

Ziyaretci sayısı: 4352


Kategoriden tüm haberleri oku


 YORUMLAR


resmi 2013-08-15 23:23:46
Çok güzel bir evmiş
TOSCALI 2013-08-16 09:01:09
Mustafa kemal selanikte doğmamıştır . Yenişehir de doğmuştur. Annesi ile Babası sanılan ali riza efendi evlendiklerinde mustafa kemal 5 yaşındaydı.

Ne gariptir ki sen 9 eylül 1922 de Türkler seni savaşta yeniyor sonra sen 15 yıl sonra seni yenen türklerin komutanının evini Türkiye'nin Selanik Başkonsolosluğu’na hediye ediyorsun ne tuhaf iş..
Allahın laneti tüm zalimlerin üzerine oldun....
KM 2013-08-16 16:39:24
resmi evin neresini beğendin ???
Perperek Der ki... 2013-08-16 19:32:24
Biz de seni Tosçalı zannediyorduk ama sen Atatürk'e dil uzatabilen orospu çocuklarından biri çıktın.
emir 2013-08-16 20:25:57
Bunun bir orta yolunu bulmak lazim, dindar gecinenler cumhuriyet dusmani oluveriyor, cumhuriyetci ve laik gecinenler din dusmani...CHP laikiligi bu kadar kati bir sekilde savunmasaydi, AKP 50% iktidar olmazdi...Bas ortulu vekil, ogretmen olmaz diyen CHP'liler aslinda AKP'nin oylarini arttirmaktan baska bir sey yapmiyor. Cumhuriyetin degerlerini sadece bas ortusu uzerinden yorumlamak olmaz.
Islam'in ve geleneklerimizin bas ortusune bakisi ortada, Turkiye'nin gercekleri ortada, bazi seylerin degismesi lazim, yoksa 20 sene sonra ne CHP kalir, ne Ataturk.
Herkesin kabul edecegi bir Ataturk imaji olusturlmasi sart...
TOSCALI 2013-08-17 22:52:30
mustafa kemale atam diyen sensin ben demiyorum perperek atalarinin soyunu arastir biraz... git adamin evini ziyaret et te haci ol ...
TOSCALI 2013-08-17 23:00:15
Emir yeni ana yasada m.kemali koruma kanunu kalksin da gor bakalim ne olacak. ne 20 senesi 5 senede biter hayali kahramaniniz. 1923 ten beri hayali bir kahramanin sacmaliklarini ogrettiler millete . youtube a kadir misiroglu mustafa kemal yaz gor 5 sene sonra neler olacak neler...
emir 2013-08-17 23:40:33
Diyelim ki "bitti", peki ya sonra ne olacak...Ataturk "bitince" Ingiltere ve Fransa seviyesine ulasip super guc mu olucaz...Misiroglu'nun anlattiklari kulaga hos geliyor ve bende kendisini dinliyorum, sorun su ki, onun anlattiklari tarih degil, insanlarin duymak istedikleri seyler... Tarihi iki de bir art niyetli kurcalamaya gerek yok, Ataturk'u kotulemek ulkeye bir katki saglamiycak, zaten problem o degil, sorun"ataturkcuyuz" diyen din dusmanlarinda ... Ataturk ve din etrafinda halk o kadar kutuplasti ki, neredeyse USA gibi cift partili sisteme donustu yonetim bicimi...
Bir de basimiza baskanlik sistemi cikti mesela son zamanlarda... Ilk duydugumda benim icime yatmisti, ama gecenlerde bir AKP'li CNN Turkte- aslinda baskanlik sistemine en uygun yonetim bicimi federatif yapi, zaten biz baskanlik sistemini daha fazla demokrasi ve ozgurluk olsun diye istiyoruz demez mi...Sayin ocalan cok memnun olmustur, nasil olsa TV izleyebiliyormus imralida...
Tam AKP karsiti bir gorus sekillenmeye basliyor insanin kafasinda- bir de bakiyorsun baska bir kanalda bir CHP millet vekili- biz basortusune karsiyiz, devlet kurumu, okul, meclis - her yerde yasak olmali diyor...Bu seferde tekrar geri adim atarak, AKP'nin daha makul bir parti oldugunu dusunmeye basliyorum. Sonucta musluman adamim, ahiret inancim var, Allah'in ayetine karsi gelip sonsuz cehennemi goze alamam...( Tabi insallah Allah cehennem yuzu hic gostermez, ne bana ne size :) )
huri 2013-08-18 07:09:29
Tabi insallah Allah cehennem yuzu hic gostermez, ne bana ne size :) )

________________________________________________

insallah

http://video.rotahaber.com/detay.asp?kat=10043
TOSCALI 2013-08-18 13:16:44
Arkadaslar mustafa kemalin islama vudugu darbeyi tarih boyunca vurmus olan hic kimse yok . lise yillarinda bende ona toz kondurmazdim cunku bize oyle ogretildi ki ona karsi en ufak elestiriyi kabul edemezdim ne zaman ki dinimi ogrenmeye basladim baktim ki bazi kesimler ataturkcu aleviler (chp ) ler benim ogrendim dine karsi davranislari var bu kafa yapisinin kokenini sorguladigimda is mustafa kemal e kadar gitti ve kafamdaki ulu oder ,turklerin yuce kurtaticisi , ulkemizin kurucusu denilen adamin hic te oyle birisi olmadigini ogrendim arastirdikca bu adamdan uzaklastim , simdi yukaridaki haberi okudukca insanlarin hala benim lise yillarindaki beyni yikanmis bir halde oldugunu goruyorum. adamin sadece iyi taraflarinin anlatildigi bir tarih objektif gerecek tarih olabilir mi bir ders kitabinda da bu adam sunu yalnisyapmistir diye bir sey olmaz mi bu adamin hic mi kusuru hatasi yok . Bir kemalist ciksin da desin ya mustafa kemal iyi hos ta su isleri yalnis yapmistir diye bir soz soyleyemiyorlar. Bu adam peygamber mi ya hatasi olmasin . bunlari bir akil sahibi kendi kendisine nasil sormaz ..
onlarin yaptigi tek sey birisi m.kemali elestirince kufur etmekten baska bisey yapamiyorlar ornegi de yukarida yorum yazan kafasizin birisi..
Dinci kafir 2013-08-18 13:27:53
llahım laneti Tosçalı dincisinin üzerine olsun! Amiiin!
TOSCALI 2013-08-18 13:30:02
emir efendi gezi parki olaylarindan dolayi turkiyenin ugradigi ekonomik kayiplar ve zararlar biliyor bilmiyorsan arastirabilirsin . gezi parki olaylarini baslatanlar biz mustafa kemalin askerleriyiz diye bagirmiyorlarmiydi. ulke biraz toparlanir gibi oldugunda hep laiklik bahane edilip siyasete mudahale etmediler mi bu mudahalelerin ulkeye kayiplarini herkes biliyor. inglitere ile fransada bunlar olsaydi onlar da bizden daha iyi olmazdi ama cok sukur akp hukumeti zamaninda biraz biraz toparlanmaya basladi ulke . Kemalist kafa mantalitesi bu ulkeyi 1 cm ileri goturemez.
emir efendi sen soyle bakalim mustafa kemal pasa osmanli arsivindeki belgeleri trenlere doldurup sofyay ya yakilmasi icin neden gondermis olabilir yoksa amac ilerideki nesiller bu belgeleri gorup gercek tarihi ogrenmesinler mi istiyordu ???
Tarih neden kurcalanir sebebi gerceklerin ogrenilmesi icin
diktatör Tayyip 2013-08-19 09:27:56
Attı tuttu, cart curt... Dayattı, şart şurt... Konuştu, zart zurt...
Şişindi, patladı “cart” diye. Artık şarttı gitmesi, kaydı ayağı “zart” diye.
Kaldı ondan geriye bir curt, bir şurt, bir de zurt!
TOSCALI 2013-08-19 11:55:42
Al sana bir Tayyip düşmanı daha yazdığı yorumdan zeka seviyesi belli .
Bu siteye aklı başında bir akp karşıtı gelse de tartışsak nedense gelenler hep cahil cühela takımı .
millici biri 2013-08-19 13:01:50
Niye ki, cart, curt ve zart diye tayyipin karakteri zuurt diye ortaya çıkmadı mı şimdi? Kıssadan hisse işte, anlayana sivri sinek saz, anlamayana davul zurna az.

Diktatör Tayyo statlarda hükümete karşı slogan atanlara cart şöyle yapacağım, zurt şöyle yapacağım diye attı tuttu ama takan olmadı, "her yer Taksim her yer direniş" diye yer gök inledi.

Bu arada diktatörün Fettullahçılarla da başı dertte, polisin içinde yuvalanmış kadrolarımızı görevden aldı, mit'e sızmamıza da müsade etmiyor diye onbir maddelik bir muhtıra yayınladılar, elimizde belge var açıklayacağız diye bir de tehdit savurdular.

Ne yapsak ne etsek acaba?
emir 2013-08-19 14:57:53
Hoca efendi ve cemaatinin basbakinimizla hic bir problemi yoktur. Tayyib'in kotu yonleri cok, fakat chp ile kiyaslandigi zaman tabi ki AKP'yi tercih ederiz. Mesela yorum yazan "fes" efendi zihniyetindekiler iktirdara gelirse muslumanlarin hali perisan olur. O yuzden AKP ile devam...
Milli birlik 2013-08-19 16:20:07
Fes efendinin zihniyeti de neymiş, bilmek isteriz. Adam hep merkez sağa oy verdim, CHP'li değilim diyor, ondan niye korkalım ki? Yok müslümanlar derken kalleşçe Ergenekon ve Balyoz tertiplerini cıa kontrolü altında imal edenleri kastediyorsan onlar korkmalı. Çok yakında bağımsız yargının önünde hesap verecekler. İnsanlığa ve millete karşı korkunç suçlar işlediklerine dair çok önemli kanıtlar, deliller var. Hukukun evrensel ilkeleri çalışacak, yargılama usullerine harfiyen uyulacak ve sanıklar savunma haklarını sonuna kadar kullanacaklar. Silivri mahkemeleri gibi uyduruk yargılama olmayacak, bundan emin olabilirsin.
emir 2013-08-19 17:48:55
Turkiye'de sag-sol diye bir sey yok, muslumanlar ve digerleri var, Hoca'nin tabiri ile...
Tarafsız 2013-08-19 21:10:45
''Fes efendinin zihniyeti de neymiş, bilmek isteriz. Adam hep merkez sağa oy verdim''

sen de vojd'un yampirik mukalemun gibi alalanmış çıktın, önüne gelene veriyon. yanki, zenci menci farketmiyo hepsine indiriyon donu.

baltacıların bağımız yargısı çok yakında ziya gökalp'i de yasaklayacak mi? ''köpek böbek'' deyip sllandıracakmısınız yine vatandaşı.
fes 2013-08-20 10:05:59
Türkiye'de sağ sol niye olmasın? Kapitalist sisten olduğuna göre toplumsal tabakalaşma da var demektir. Zengin sınıfı ( burjuvazi ), işçi sınıfı, köylüler, lumpenler. Bunlar hep var, ama bu sınıflar siyasi parti olarak mecliste ne kadar temsil ediliyorlar, o başka mesele.

Türkiye'de dincilik yukarıda saydığım tabakalaşmayı kamufle eden bir araçtır ve işbirlikçi burjuvazinin çok işine gelmektedir. Yani islamcılar kendiliğinden ortaya çıkmadılar, zenginler istedi ve onay verdi diye çıktılar.

1930 senelerinde kamalistler Türkiye sınıfsız kaynaşmış bir toplumdur dedilerse günümüz islamcıları da Türkiye bir islam toplumudur demek istiyorlar ( hocanın müslümanlar ve diğerleri var demesi bu demektir ). Aralarında şu fark var: kemalistler milli burjuvazi yaratmak istiyorlardı, belli ölçülerde bunu başardılar da;
İslamcılara gelince onalar komprador (işbirlikçi) burjuvazinin çıkarlarını temsil etmektedirler.

Komprador burjuvazi Türkiye'nin ulusal çıkarlarını düşünmez çünkü emperiyal şirketlerin bayiciliğini yapmaktadırlar. Türkiye'nin parçalanması, onları endişelendirmez hatta çıkarlarına uyar. Bakınız Fettan Tamimce'ye, F. Şahenk'e, Çalık holdinge, kürt sermayesine; hepsi komprador ve bölücüdürler.

Bana gelince, ben ulusal burjuvazinin olmasıni isteyenlerdenim; aynen Fransa'da Almanya'da olduğu gibi. Başka ne istiyorum; avrupa solu gibi sosyaldemokrat partiler olsun, sendikalar olsun, demokratik bir anayasa olsun, hukukun evrensel ilkeleri çalışsın, bireysel haklar geliştirilsin falan filan. Benim istediklerim bunlar.

İstemediklerim ise şunlardır:
İhtilal falan olsun istemem, sosyalist sistem gelsin istemem, ulusal devletin zayıflamasını istemem, türk kimliğinin ortadan kaldırılmasını istemem, fedarasyon istemem, diyanet işleri kurumunun kaldırlmasını istemem, otoriter, faşizan bir iktidarı istemem.