Ziyaretçi defteri Künye E-gazete
 
DÖVİZ KURLARI
EUR EUR 1.9558 Lv.
USD USD 1.6275 Lv.
GBP GBP 2.2188 Lv.
TRL TRL 0.2271 Lv.
Anasayfa Haberler   Yorumlar   Edebiyat Video Arşiv
04 Mart 2021
HABERLER » Bulgaristan
Bulgaristan’daki Türklük Ateşi Sönmedi, Sönemez!

Bulgaristan’daki Türklük Ateşi Sönmedi, Sönemez!

26 Ocak 2021

1984-1989 yılları arasında Komünizm ve Totaliter Rejim tarafından Bulgaristan Türk'lerine uygulanan asimilasyon politikalarını duymayan yoktur. O yıllarda cehennemi tam anlamıyla yaşadık. Yüz binlerce Türkün isimleri zorla değiştirilmesi, göçe zorlanılması, toplama kamplarına gönderilmesi ve buna benzer birçok akıl dışı şeyler yaşandı. İstediğimiz tek şey olduğumuz gibi, rahat bir yaşam sürdürebilmekti. Rejimin yıkılmasına neden olan azınlığın iradesini kıramayan komünistler iktidardan düşmeden önce 450 bin kişiyi Türkiye'ye göçe zorlamıştı. Ancak bu totaliter idare halkın iradesinden daha güçlü olamadı.

Cehennemi yaşadığımız o yıllardan bu yana 32 yıl geçti. Bulgaristan’da demokrasinin gelmesiyle cehennem ateşi söndü, ancak külleri kaldı. Herkes her şeyi ister, ancak yapabilenler başarır! Biz Bulgaristan Türk'leri kendi küllerimizden yeniden doğduk. Ulaşabilmek adına her şeye başkaldırabilenlerin serüvenidir küllerinden doğmak.

Biz Bulgaristan Türk'leri yıllardır bu serüveni sürdürmekteyiz. Gerek kültürümüzle, gerek örf ve adetlerimizle, Türkçe'mizle bu topraklarda varlığımızı sürdürmekteyiz. Biz Bulgar Türkü değil, Bulgaristan’da yaşayan Türk ve Müslümanlarız.

Geçmişin bıraktığı izler özümüzden hiçbir şey alamadı, aksine kendi olma çabamızı daha da güçlendirdi. Ana dilimizi iyi biliriz! Örf ve adetlerimizi her zaman yaşatırız. Biz Türk’üz ve bundan da gurur duymaktayız. Bizler yurt dışına çıktığımızda “Siz Türkçeyi nereden öğrendiniz, ne güzel konuşuyorsunuz” sorusuna çok maruz kalmışızdır. Ve her zaman aynı yanıtı duyabilirsiniz, “Biz Türk’üz ve ana dilimiz Türkçe'dir”.

Dünyanın neresinde yaşarsanız yaşayın bir Türk evladı özünden dönemez ve hep Türk kalır. Biz Bulgaristan Türk'leri de her zaman öyle kaldık ve de kalacağız. Özümüzden, kendi olmamızdan vazgeçmeyeceğiz. O yüzden dinimizi, dilimizi, kültürümüzü yaşatmaktayız ve de yeni nesillere aşılamaktayız. Bir Türk evladı doğduğunda her zaman ilk duyduğu kelime Türkçe'dir. Öyle aşılandı ki bize bu özümüz, doğumdan ölüme kadar yürüdüğümüz yolları yıkmaya Allah’tan başka kimsenin gücü yetemez.

Ana dilimizde eğitim maalesef alamamaktayız. Bunun için çabalarımız sürmeye devam etmekte. 1990 yılından bu yana Bulgaristan demokratik bir ülke, 2007 yılı itibarıyla de Avrupa Birliği üyesidir. Nasıl ki bir Bulgar vergi ödüyorsa, aynı şekilde bir Türk de vergisini ödüyor. Bu ülkede herkes eşit şartlar altında yaşamalı. Ancak ana dilimizde Türkçe okuyamıyoruz. AB üyesi olan başka ülkelerde ise haftada bir gün ana dilde eğitim almak mümkün, ancak Bulgaristan’da değil.

Bu eğilim bizim yollarımıza konulan taşlardan biridir. Biz bu taşları alıp yolun kenarına atmasını da iyi biliriz. Ana dilde eğitim alamasak da kendi çabalarımızla o eğitimi almaya gayret etmekteyiz. Türkçe televizyon, gazete ve kitaplar sayesinde. Yolumuza atılan bu taşlara cevabımız bunlarla oldu ve olacaktır.

Dünden bugüne dek Bulgaristan Türk ve Müslümanları dinini, dilini ve kültürünü her zaman yaşatmayı başardı ve de yaşatmaya devam etmektedir. Güney Bulgaristan’da faaliyet gösteren Kırcaali Ömer Lütfi Türk Kültür Derneği kültürümüzü yaşatmamızda bir örnektir. 1993 yılından bu yana 28 yıldır derneğin çatısı altında faaliyet gösteren Türk folklor ve amatör sanatçı gruplarında 3 000 çocuk ve genç yer almakta. Ayrıca dernek kütüphanesinde Türkçe ve Bulgarca olmak üzere 15 bin adetten fazla kitap bulunmakta. Buradaki Türk azınlığı ne şanslıdır ki, kültürünü yaşatabilmesi için böyle bir derneğe üye ve örf ve adetlerini öğrenebilmekte. Ben de o şanslı kişilerdenim ki, 25 yıldır bu derneğin üyesiyim. Burada büyüdüm, burada aşılandım diyebilirim.

Böyle Türk derneklerimiz, gazete ve kitaplarımız var oldukça Bulgaristan’daki biz Türk ve Müslümanlar asla asimile olmayız. Yolumuza atılan taşlar da olsa, bizi “yakmak” isteyen eller de olsa, taşları yoldan temizlemesini bilir, küllerimizden yeniden doğarız.

Dünyanın neresinde olursak olalım “Ne Mutlu Türküm” diyebilelim!

Sebahat Necib

Kaynak: KIRCAALİ HABER


Kategoriden tüm haberleri oku


 YORUMLAR


Haşim İskender 2021-01-26 14:11:36
Sebahat hanım sizler gibi gençler var oldukça Türklük ateşi hiç bir zaman sönmeyecekt. Sizlerle gurur duymamak mümkün değil. Biz bu topraklarda asırlar boyu varlığımızı sürdürdük ve sürdürmeye de devam edeceğiz. Saygılar
Mehmet Ersoy 2021-01-26 15:43:35
Tebrik ederim Sebahat hanım, yazınız çok güzel. Sizin gibi gençler oldukça Türklük yaşayacak ve yaşatılacaktır.
Recep 2021-01-27 10:47:38
Sebahat Hanım; Siz Bulgaristanda asimile olmamış olabilirsiniz ama siz zaten Kırcaalide yaşıyorsunuz. Kırcaalide yaşayan Türk gençlerinin Türklük bilinçleri fazla olabilir. Bulgaristanda Türkler sadece Kırcaalide yaşamıyorlar ki. Sebahat Hanım; Siz Kuzey Bulgaristan şehirlerine siz hiç geldiniz mi ? Kuzey Bulgaristanda yaşayan Türk gençliğinin istisnalar hariç geneli çoktan asimile olmuş. Kuzey Bulgaristanda bugün Türk gençleri Bulgarlar gibi su gibi bira içiyorlar. Domuz eti yeme oranıda çok fazla Türk gençleri arasında. Kendi aralarında sık sık Bulgarca konuşan çok sayıda Türk genci tanıyorum. Kuzey Bulgaristanda yaşayan Türk gençleri arasında Ramazan ayında oruç tutma oranı da çok düşük ayrıca Kuzey Bulgaristanda yaşayan Türk gençleri arasında Cuma namazlarına gitme oranı bile çok düşük. Vakit namazlarını kılma oranı gençler arasında neredeyse hiç yok. Tüm bunlar Kuzey Bulgaristanda yaşayan Türk gençlerinin asimile olduğunu, Bulgarlaştığını göstermez mi ?
Danmarka 2021-01-27 13:41:18
Kircaali asmile ilmamus diye kim demis icki domuz eti hepsini yiyor turkler bulgarca konusan cok kendi arasinda fesbuklara bakin hep bulgarca payladim var avrupa olmasa gitmeselerdi turkce unutulrdu
İskender 2021-01-27 13:41:44
Ercep aga sen Bulgaristan’da mı yaşıyorsun da üle düşünüyorsun. Sen gel KuzeyBulgatistan’a esası öğrenir böyle iftira atma mahiyetinde yazılar yazmadın.

Sadece Vakit namazı ile Cuma namazı kılmakla Müslüman olunmuyor.

Domuz Erin’e gelince yediğin her bisküvide domuz yağı var şakın yemedim deme.

Bulgaristan gerçeği var ve Türkler Kuzeyde olsun Güney’de olsun Türk ve Müslünan bilinciyle sımsıkı hayata bağlılar.

Ne kaçan 1984 ve 89 kalkınmalarını unuttunuz komunizm dönemi daha kötüydü aynı ruh bu gün de yerinde.
fes 2021-01-27 13:49:52
Asimile olmak isteyen birini kimse durduramaz, asimile olur. Olan olur, olmayanlar bizimdir. Kendimi yırtmaya, onu bunu suçlamaya hiç gerek yok. Kaldı ki bilinci olmayana kimse yardımcı olamaz. İsteyen Türk kalmaya devam eder, interneti kullanarak her türlü bilgiye ulaşır kimliğini güçlendirir.
D: 2021-01-27 21:11:00
Arkadaşlar
seçim var mı yakında?
son nokta 2021-01-27 23:54:08
Recep beye katılıyorum genclik diye bir şey kalmamış çalışan avrupada iş yapmayan genclik senin benim malında gözu dikmiş calma cırpma peşinde.
Rasim Dervişov 2021-01-28 17:32:51
Alkol ve domuz eti tüketmekle Türklük asimile olunmuyor, camide iki rekat namaz kılmakla, ramazan orucu tutmakla da Türklük yaşatılmış olmuyor. İlkönce sapla samanı birbirine karıştırmayalım lütfen.
Yukarıda arkadaşın bahsettiği gibi seçim havası var. Birileri kapınızı çalıp Türksen Türklere oyunu ver diyecek. Aynı biriler zaten seçimden seçime sizi hatırlamaktadırlar. Hristo İvanov, Svetan Svetanov ve Slavi Trifonov Türk topluluklarıyla görüşmeler yürütüyorlar, Slavi Binevleri aday gösterenlerin Türklüğü siyasi emellerine alet etmelerine izin vermeyin, vicdanınızla oy verin.
DePeSeli eski 2021-02-07 08:44:05
Ben 30 yıldır DPS oy verdim 30 yıldır o hareketten ülkede yaşayan Türklerin KOMÜNİSTLER tarafından gasp edilen hakları tekrar sahiplerine iadesin için girişimlerde bulunmalarını bekledim.
30 yıl O yönetim susuyor kaç 30 yıl daha DPS oy vereyim de beklentilerimi yerine getirdin.
erbin 2021-02-07 19:05:22
Kimse kusura bakmasın Bulgaristan Türkleri arasında Türklük bilinci çoktan sönmüş. Buna bir örnek vereyim. Türkiyede yaşayan Bulgaristan göçmenleri arasında Bulgar Pasaportlarında, Bulgar kimlik kartlarında Türk adını ve soyadını gönüllü olarak Bulgar adı ve soyadıyla değiştiren onlarca Bulgaristanlı Türk var. Buna ne demeli ? Bir insanın Türkçe adını ve soyadını Gavur adı ve soyadıyla değiştirmesi utanç verici bir şey değil mi
fes 2021-02-07 21:36:04
Bir Türk, eğer o gerçek Türk ise, asla ve kata bir bulgar partisine oy vermez. Yani DPS kusurlu diye kalkıp GERB'e, BSP'ye ve diğer partilere oy vermez.

Türkün vicdanı yolsuzluk molsuzluk gibi şeylere bakmaz. Neye bakar? Başkan savaşında Türk katliamlarına, 140 senedir Türklere "gadni fesove" diyen aşağılıklara bakar.
İskender 2021-02-08 07:40:02
Birkaç Bulgar Türklerle görüşmeler yapıyor oyunuzu Türklere verin diyor Tasim Derviş.
Bi soralım Radime; hangi Türklete oy verelim ?

30 sene zenginlik peşinde koşan Türklere mi ?
Otuz sene susan Türklere mi hangi Türkkere?
Rasim Dervişov 2021-02-08 10:20:57
fes ne diyorsun sen ya?! Seni idealleri olan biri sanıyordum, değerlerin var sanıyordum. Meğersem körü körüne koyun gibi depeseye oy ver diyorsun.
Kendi kendini çürütüyorsun, AKP+MHP'ye oy verenlere artık zırnık laf söyleme hakkın yok.

Seçimlerde vicdanınızı kullanın. Aman falan biterse ne olur diye düşünecek olan sizler değilsiniz, seçmeniyle alay edenler kendine çeki düzen versin. Delyan Peevski'yi Mestanlı'da tanıyanınız var mı? Adam Türk oğlu Türk - fes abinizin dediği gibi bulgara oy veren Türk olamaz!....
balistik füzeye 2021-02-08 13:56:53
Rus yapımı balistik füze adlı şahıs ilkönce okumayı öğren, sonra yorum yaz. Tamam mı?
Malum partiden yararlanamadığı için Türkçü müslüman olarak kesilenler, otuz yıldır sizleri de görüyoruz. İçtiğiniz rakıların şişeleri, yediğiniz domuz kebapçeli tabaklar daha kurumadı, ne kaçan örnek müslüman oluverdiniz? Bir baltaya sap olun önce sonra akıl vermeye çekilin. Okuduğunu, duyduğunu anlamaktan aciz herifler yorum yapmaya kalkıyor, e mi?
fes 2021-02-08 14:58:21
E, ne yapalım, hayat statik değil dinamiktir. Hayat dediğin şey durmaz, akıp gider. Dur şu "çıkarcı türkleri" bir cezalandırayım sonrası Allah Kerim dersen zaten bizden 150 senedir nefret eden bulgarların ekmeğine yağ sürmüş olursun.

Ben AKP ve MHP politikalarına karşıyım ama onları düşman görmüyor, yanlış düşünen kardeşlerim olarak görüyorum. Kardeşlerim yanlış düşünüyorlar diye hayatta Türklerin iyiliğini istemeyen batılılarla bir olup, bana göre, yanlış düşünen kardeşlerime vurmam.

Bulgarların gözünde Türk steriotipi değişmediği sürece onuru olan gidip oyunu bulgar partilerine vermez, veremez. Atatürk'ümüzün dediği gibi düşmandan hakkaniyet ve merhamet dilenmek diye bir prensip yoktur.
İskender 2021-02-09 09:31:07
Fes yazmana gerek yok senin düşüncelerin zaten belli “FES” yaz yeter senin düşüncelerini herkes okuyabiliyor.

Bulgaristan Türk halkı hangi Türklere oyvereceğini iyi bilir.
2000 yılında BNT on dakika Türkçe yayını Bulgar milletvekilleri istediler senin oy istediğin O “Türk” milletvekilleri değil.
Slavço Binevski 2021-02-09 13:34:17
Sofya'daysanız oyunuzu beklerim. fes'e kulak verin, şerefsiz nefretçilerin ekmeğine yağ sürmeyin, benim gibi hakiki Türkleri destekleyin.
Kolegam Delyanço Peevskiev de ben gibi gizli müslüman Türk, adı da Derman Pekeski. Benim gerçek adım mesela Semavi Binev.

Depeseye oy verin, düşmanlık yapıp başkalarına oy vermeyin, ha. Sakın ola batılılarla bir olup "çıkarcı Türkleri" cezalandırmayın.
İskender 2021-02-10 11:13:56
Heeeeeyyyyy senin , agaların çölmeklerinde boşluklar var biz top yüküm oylarımızı boş yerleri kalan senin agalarına verecez.
Para olmadan siyaset yapılmaz önce çölmekleri dolduracaz işte o zaman 30 yıl yapamadıklarımızı görün nasıl yapacaz biraz daha sabır. Bi otuz yıl daha sabretmeye sabrımız vardır.

Peevskinin çölmeği ayrı Binevin de. Bizim oyumuz DPS ye.
fes 2021-02-10 11:50:38
Sadece "fes" ismiyle demek istediklerimi söyleyebiliyorsam çok başarılı olmuşum demektir, ama ben öyle olduğuna inanmıyorum. Kimseyi zorla ikna etmek gibi bir niyetim yok, isteyen istediği yere oyunu verir; ben sadece düşündüklerimi dile getiriyorum.

DPS bulgar devletinin denetiminde bir partidir, yöneticileri ve üyeleri DANS'ın sıkı kontrolü ve denetimi altındadır. Bunun böyle olmadığını zannedecek kadar safdil değiliz.

Slavi Binev, Şişko Peyevski manevraları bulgar devletine bağlılık deklarasyonu diye yorumlanmalı. 1991 - 2008 kaos dönemi özgürlüğü bulgaristan'da yok artık, burasını bile sımsıkı denetim altında tutuyorlar.

Nato ülkelerinde gadiyo diye bir olgu vardır, merak edenler araştırır ne olduğunu anlar. Bulgaristan'da da bu teknikler uygulamaya sokulmuş vaziyettedir. Rusya'nın borusu ötmüyor artık, Rusya dışlandı.
İskender 2021-02-11 10:47:01
Fes işte bora yanıldın Rusya 1877 bu günkü Bulgar topraklarına yerleşti o topraklardan bu gün de çıkmadı.
Bütün devlet kurumları Rusya modelinde kuruldu Ruslar tarafından.

Rusya hiç bi zaman Bulgar topraklarından vaz geçmez.
Bulgar NATO ittifakın içinde olsa bile.

Görülen tiyatrodan başka ni şey değil.
fes 2021-02-12 11:05:55
Rus ayısının Bulgaristan veya Başkanlardan vazgeçmeyeceği, şöyle veya böyle etki etmek isteyeceği doğru; ama bunda ne kadar başarılı olacağı başka bir konu.

1877 rus işgalinden sonra bulgarları Moskova'ya bağlamak istedi ama batılı güçler buna mani oldular; bir yere kadar bunu başarabildi.

Avrupa'da ingiliz alaman mücadelesinde ruslar ingilizlerin, bulgarlar ise almaların tarafında konumlandılar. Bilindiği üzere 1916 senesinde Dobruca'da ruslarla bulgarlar çarpıştılar, Vazov bile ruslara laf etti.

Büyük güçler karşısında dansöz gibi kıvırmaya bulgarlar "lavira mejdu gölemite sili" diyorlar. Kıvırmak istiyorlar ama batılı güçler sımsıkı yakalamışlar dansöz kımıldayamıyor. Kolay lokmadırlar, tarih bize bunu söyler.
mert 2021-02-12 11:31:34
ben bg doğumluyum kendi isteğimizle anavatan diye TR geldik.
ilginc olan.bulgaristanda Türk asıllı BG vatandaşiyken su an doğum yeri sebebi ile BG asıllı TR vatandaşıyız
Osman 2021-02-13 12:35:00
Mert ben kendi istiğimle Türkiye’ye gelmedim Bulgsr devleti tarafından KOVULDUM. Benim gibi yüzbinlerle insan var.

Kovulmuş olsam da benim anamın binanın nenenin dedemin amcalarımın teyzelerimin mezarlıkları kovulduğumuz topraklardadır.

Dedemin evi yıkıldı babamın evini bir çoğu yaptığı gibi restore ettirdim.

Ben Bulgaristan’da doğmuş olsamda Bulgaristan asıllı Yürk vatandaşı değilim. Neden mi.

Ben atalarımın geçici olarak bıraktıkları topraklara döndüm bu toprakların adil yasal sahibi olarak.

Ben anamın tek bi kelime Bulgarca bilmeyen ne göçmenim ne muhacir bu toprakların ASIL sahibiyim.
Kim olduğu belli 2021-02-16 13:10:22
Anlattığın hikaye bir fetöcü hikayesine neredeyse yüzde doksan dokuz uyuyor, tabi haliyle insan "kim bu ya!" diye sormadan edemiyor.

Dedesinin evini restore ettirmiş... Tamir değil restorasyon yapmış. Şaşmamak elde değil. Dedesinin evi tarihi bir esermiş her halde ki restore ettirmiş. Helal olsun aferin.

Bu toprakların asıl sahibiyim diyor ya! Kendikendine karar verdi sahibi oldu. Tapu dairesine, bulgar mülkiyet kanunlarına tabi değil, tatlı canı ne çekerse onun asıl sahibi oluveriyor.

Canı çekmek ne demektir? İstemek, arzulamak demektir. Buna karşın DPS arzu etmediğinden, yani istemediğinden 30 senedir zırnık alamıyoruz. Yapılması gereken nedir, Osman'ı DPS başına getirmek ba!
Osman 2021-02-17 15:24:12
Sizin gibi cahillerle cehaletle uğraşmak zor olsa da Türkler asla esir köle hayatı yaşamamışlar yaşamayacaklarda.

Sizler paranın kölesi olmuşuz millet ulus din umurunuzda bile değil.

DpS seçim kaydı yaptırdı ortaklarını yıllardır saklıyorlar.
Zafer 2021-02-17 20:06:20
Adamın cahilliği kurduğu cümlelerin her tarafından akıyor ama kalkmış başkalarını cahillikle suçluyor.
mert 2021-02-22 11:33:42
osman bey ben Türk soyundan gelme Türk üm tıpki diger Bg gelme yada kovulma göcmenler gibi.benim yazdiğim şu anki hukiki boyut.
evet bizde o topraklarin bulgarlar gibi asil sahipleri biziz. bunu üc beş okuma yazma bilen insan sırf yazı yazmak icin burada yazmıs olsada.
fes 2021-02-24 11:03:18
Asıl sahipleri biz de bu sadece bizim iddiamızdır. Bulgarların başka iddiaları var. Onlar Balkan savaşında silah zoruyla bu toprakları aldık ve bunu zamanın.

Osmanlı devletine kabul ettirdik diyorlar. 1913 senesinde Londra ve İstanbul antlaşmalarıyla söz konusu topraklar bizim oldu diyorlar.

Bu durum tek bir yolla değişebilir, savaşla. Gelgelelim bu çağda savaş yapmak, toprak almağa kalkışmak aptallığın daniskasıdır.Diğer taraftan bulgarlar ve diğer Balkan devletleri batı dünyasının koruması altındadır, kıytırık bir toprak için bütün dünyayı karşımıza alacak değiliz her halde.