Ziyaretçi defteri Künye E-gazete
 
DÖVİZ KURLARI
EUR EUR 1.9558 Lv.
USD USD 1.7725 Lv.
GBP GBP 2.27 Lv.
TRL TRL 0.3079 Lv.
Anasayfa Haberler   Yorumlar   Edebiyat Video Arşiv
07 Aralık 2019
HABERLER » Kırcaali
Birinci sınıf öğrencilerinin yarısının anadili Bulgarca değil

Birinci sınıf öğrencilerinin yarısının anadili Bulgarca değil

31 Ocak 2011

Eğitim, Bilim ve Gençlik Bakanı Sergey İgnatov, Bulgaristan Bilim Akademisi’nde, Bulgaristan’ın kültürel tarihi varlığı üzere yapılan konferansta, Bulgarca’nın birinci sınıfa giden öğrencilerinin yüzde 48’i için Anadili olmadığını bildirdi. İgnatov, bu rakam ilk bakışta bazılarını korkutabilir, fakat hiç de öyle bir durum yok, diyor. Bakanın ifadesine göre, bu çocukların Anadili Bulgar Dili olmasa da, hepsi Bulgaristan vatandaşıdır. İgnatov, “ İşte burada kültürel tarihi varlığa büyük rol düşüyor. Çünkü o, Bulgaristan ve aynı zamanda Avrupa Birliği (AB) vatandaşları olarak milli benliğimizin pekiştirilmesi için bir araçtır”, diye vurguluyor. Bakan’ın verdiği bilgilere göre, bu yıl yaklaşık 50 bin öğrenci birinci sınıfa gidiyor. Onlardan 24 bini Roman ve Türk asıllıdır. İgnatov, “Bulgaristan AB üyesi bir ülke ve bundan dolayı Bulgaristan vatandaşlarının milli benliğinin pekiştirilmesi için olağanüstü çok emek sarf etmek gereklidir”, diye düşünüyor. Konuşmasının devamında Bakan, “Bulgarlar AB’nin çok milliyetli ve çok kültürlü çevresine girerek kendi bilinçini korumaları gerek, fakat bununla beraber Avrupa’nın kültür gelişmesi için katkıda bulunmaları gerekir. Diğer büyük problem de, kültürel tarihi varlığının bugün okullarda, üniversitelerde okunmasına rağmen büyük ilgi görmemesidir. İgnatov, bunun sebebini altyapı eksikliklerinde görüyor.

Kaynak: Kırcaali Haber


Kategoriden tüm haberleri oku


 YORUMLAR


Hüseyin Hoca 2011-01-31 21:28:35
Bulgarlar bitmekte, Türkler gitmekte, Bulgaristan Romanlara kalacak bu gidişatla.
Perperek Papazı Der ki... 2011-01-31 21:36:10
Pamuk eller cebe, çok acil olarak Türkçe eğitim verecek bir eğitim kurumu kurulmalıdır vakıf yada kılıfı ne gerektiriyorsa ama Türkçe eğitim odak noktası olmalıdır. İster yabancı dil olarak okutulsun isterse öğrencilerin %50 Bulgar ya da Çingene olsun ama Türkçenin müfredat'a yoğun olarak girmesi zaruridir.
çok yazık!!!. 2011-01-31 21:48:34
BİZ BULGARİSTAN TÜRKLERİ İÇİN,UTANÇ VERİCİ DURUM,
Öğrencilerin,%48 ana dili bulgarca olmamasına rağmen,Türkçe haftada iki saat okunuyor.O da ders programı dışında gönülü,isteyen okur istemeyen okumaz.
Türklerin partisi DPS ne iş yapar,eğitim alanına neden el atmaz.HÖH milletvekileri kendi çocuklarına bulgarca eğitim verdikleri için, vatandaşın çocuklarını da bulgarca eğitiyorlar.Ayrım yapacak değiler ya.
fes 2011-02-01 00:22:38
Ahmet Doğan bu türkçe eğitim konusunu bulgar meclisine gidip niye dile getirmiyor? Bir de gidip acilen bir türkçe kursuna yazılsın ve biraz türkçe öğrensin. Türklerin liderinin türkçe konuşamaması çok ayıp.
Perperek Papazı Der ki... 2011-02-01 00:38:45
Adam meşgul meclise gidemiyor ki zaten...
berk 2011-02-01 10:11:01
Türkçe eğitimin kabul edilmesi çok zor bunun dışında en azından bu konuda gelişme oluncaya kadar DPS'nin de finansman sağlayacağı biraz komik olacak ama Türkçe kulüpleri gençler ve çocuklar için yada Türkçenin aktif anadil olarak kalmasını ve bu dilde yeterlilik kazanılmasını sağlayacak dernek, örgüt vb. yapılar ve Türkçenin çeşitli alanlarla müzik, sinema gibi popülaritesini artırma yada Türkçe konuşmanın ayrıcalık olduğu yönündeki bir takım yaşamsal kalıplar oluşturabilmek çünkü köylerde pek yokta şehirlerde Türkler arasında Bulgarca konuşmak bile ayrıcalık ve üst sınıf imgesinin sembolü haline dönüşmüş durumda.
Perperek Papazı Der ki... 2011-02-01 12:05:21
Şevket ne zamandan beri atış kulüpleri kuralım diyordun hayrola bir ilerleme var mı?
Ispanya. 2011-02-01 12:44:54
Ay basinda Edirnede duzenlenen sompoziumdan bir ilerleme goruldumu yoksa bu is yatarmi sizce bir bilgi verirseniz seviniriz
Ardaboylu. 2011-02-01 12:52:21
Ay basinda Edirnede duzenlenen sompoziumdan bir ilerleme goruldumu yoksa bu is yatarmi sizce bir bilgi verirseniz seviniriz
şevked 2011-02-01 13:41:56
:-)
Atış kulüpleri değilde, Türk Dili kulüpleri yapsak fena mı olur?
Asıl mesela bizim türk gençlerinin ilgisini çekmek cazibe merkezi yapmak.Malesef bizim gençlerde bulgarların ki gibi ancak "kupon" varsa geliyorlar -"yadene,piene i e.......".
Perperek Papazı Der ki... 2011-02-01 13:54:46
En sonuncusuna ben de geliyorum... nerde?
TARAFSIZ 2011-02-01 14:40:13
''berk 2011-02-01 10:11:01
Türkler arasında Bulgarca konuşmak bile ayrıcalık ve üst sınıf imgesinin sembolü haline dönüşmüş durumda.''

Haklısın Berk,yalnız bu dediğin sadece bulgaristan ve bulgarcayla sınırlı değil,mesela benim oturduğum yerin çevresindeki KİPA,MİGROS,METRO.TANSAŞ v.s. gibi buyük AVM merkezlerinin şarküteri tezgahlarının önünde sırf tazgahtar çocuğa hava olun diye 40-55 yaş arası bozuk bulgarca konuşan çok bayanlara raslıyorum.Ürün fiyatlarını etiketlerden gördükleri halde tezgahtar oğlana hava basmak için birbirlrine ''kolko struva tova sirene ma'' diye soruyorlar.Aynı şeyleri Belçika'dan Antalya bölgesine tail için gelen Afyon Emirdağlılarda da gördüm,yaygın hastalık gibi bir şey bu ya.

İnsan kendini aşağılık duygusu hastalığına kaptırmayagörsün!...
Perperek Papazı Der ki... 2011-02-01 14:44:58
Sizin mahallenizin de nerdeyse yarısının bulgarca çalga seyretmek için ayarlanan çanak antenlerini de söylemeye unutmuşsun.
şevked 2011-02-01 14:51:27
İşin kötü tarafı daha ağzında sütü kurumamış göçmen çocukları bile Türkiyedeyken bulgarlara özeniyorlar.Büyükleri zaten ağza almak gerekmiyor.
Perperek Papazı Der ki... 2011-02-01 15:23:05
Normaldir zaten göçmenlik ve yeni çevreden gelen kültür şoku atlatışması en zor durumlardan biridir. Sıfırdan başlayan insanlar özellikle eğitim seviyeleri düşük ise uzun bir dönem ezilirler ve bu eziklik duygularını farklı yollardan kapatmaya çalışırlar. Dört katlı ev, araba, bahçe, şarap,domaşna (bilen de bilmeyen de yapmaya çalışıyor, hatta Sarnıç'ta kazanlar fokur fokur), anlamını bilmediği bulgarca ismi kullanmak, ne dediği belli olmasa da farklılık yaratmak için arabada şakrak çalga dinlemek v.s.

Mesela geçen senelerde Menderes Gölcükler'de bir Bulgar gazeteci mi ne gelmişti ve bizim Gırcalı Pazarını görmemiş hıyartolar bile biz burda aynen Bulgaristan'da gibi yaşıyoruz gibi bir şeyler sarfetmişlerdi. Oysa ki hiç bir şeyleri "orası" gibi değildi ama şok öncesi bir imgeleri vardı ve onu yaşadıklarını zannediyorlardı.
şevked 2011-02-01 15:30:07
Ben ise bulgarların önünde türkiyeyi kötüleyenlere çok kızıyorum.Kol kırılır yende kalır lafını bilmiyor insanımız.
Perperek Papazı Der ki... 2011-02-01 15:36:36
Sizin taraflar biraz "düzlük" olduğu için düşünce yapısı bizim "dağlılarınkinden" biraz daha farklı. Bizde de sonradan görmelik etkili, yani olmadığı kişiyi ve hayat tarzını yaşıyormuş gibi göstermek.
şevked 2011-02-01 15:52:25
Düzlük dedinde Deliormanın bazı derin düzlük bölgelerinde insanımız sizin derin dağlık insanından farklı değil.Ama şehirlerde yozlaşmada hiç farkımız yok.
Perperek Papazı Der ki... 2011-02-01 16:07:28
Karnobat Aytos taraflarına misafirliğe gidenler kültürlerini koruma ve yaşatma konusunda oradaki Türk halkını çok övüyorlar.
okul 2011-02-02 03:11:02
resmi dil cingene ce olacak 50 sene sonra
berk 2011-02-02 11:29:34
Hadi ne diyosun 5000 kişinin bile konuşamadığı dil mi :)