Ziyaretçi defteri Künye E-gazete
 
DÖVİZ KURLARI
EUR EUR 1.9558 Lv.
USD USD 1.7725 Lv.
GBP GBP 2.27 Lv.
TRL TRL 0.3079 Lv.
Anasayfa Haberler   Yorumlar   Edebiyat Video Arşiv
12 Aralık 2019
HABERLER » Kırcaali
Türkiye Cumhuriyeti Başbakanlık Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı Başkanı Kemal Yurtnaç Beyle Söyleşi

Türkiye Cumhuriyeti Başbakanlık Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı Başkanı Kemal Yurtnaç Beyle Söyleşi

13 Temmuz 2011

Sofya/Bulgaristan - İsmail KÖSEÖMER (Kırcaali Haber)

- Kendinizi kısaca tanıtabilir misin?

- Adım Kemal Yurtnaç, Türkiye Cumhuriyeti Başbakanlığına bağlı Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığının başkanlığını yapıyorum. Daha önce görevim İçişleri Bakanlığında 20 sene kadar kaymakam, vali yardımcılığı görevini yaptım. Sonra 4 sene Türk Dünyasıyla ilgili bakanın danışmanlığını yaptım ve en son Temmuz 2010 yılından beri de bu teşkilatın kurucu başkanlığını yapıyorum.

- Başbakanlığa bağlı bu yeni oluşumun görev ve hedefleri nelerdir?

- Bu kurumun üç temel ayağı vardır. Birincisi, sayıları 6 milyona yaklaşan yurtdışında yaşayan vatandaşlarımız. Bunlar Türkiye’ye vatandaşlık bağı ile bağlılar, vatandaşlığımızdan çıkmışlar, ama yine de Türkiye’yle irtibatları var. Bunların Türkiye’de yaşadıkları sorunlar gerek yaşadıkları yerdeki sorunlar ve bunlarla ilgili sorunları devletin diğer kurumlarıyla, dışişleri bakanlıyla beraberce takip edeceğiz ve sonuçlandıracağız. Bizim kurulumuzun burada bir koordinatör görevi var, bu bölgeyle ilgili 20 tane kurum çalışıyor vatandaşlarımızın sorunlarıyla alakalı. Özellikle Avrupa ve Almanya’yı kastediyorum ki Almanya’da bu vatandaşlarımızın sayıları 3 milyonu buluyor. Diğer bir ayağımız Kültürel ve Sosyal İlişkiler Dairemiz. Yani tarih sahnesinde beraber olduğumuz, beraber yakın coğrafyaları paylaştığımız, aynı dili konuştuğumuz, aynı tarihi yaşadığımız, aynı dine mensup soydaş ve akraba diyoruz biz bunlara. Bunlarla uluslararası hukukun – bunun altını özellikle çizmek istiyorum, uluslararası hukukun müsaade ettiği şekilde, onların kültürel kimlikleriyle iki toplumun birbirleriyle köprü olma amacıyla, iki toplumun karşıdaki toplumlarla birbiriyle irtibatı sağlamak amacıyla, oradaki soydaş ve akrabalarımızla bizim devletimizle köprü yapmak, dolayısıyla o ülkelerle ilişkilerimizi olumlu yönde geliştirmek maksadıyla faaliyet yapacak bir birim. Diğer üçüncü bir birimimiz de yurtdışından getirdiğimiz üniversite öğrencileri var – sizin de okuduğunuz şekilde burslu öğrenciler. Buradaki amaç da şudur, bu 1992’den beri başlamıştır. Özellikle Balkan, Kafkas coğrafyasında ki toplumlarla bilgi, tecrübe paylaşımıdır. Bunun şimdi Afrika açılımı da oldu. Dolaysısıyla bu bölgeden 42 ve diğer bölgelerden de 125, toplamda 167 ülkeden Türkiye’ye üniversite öğrencisi geliyor. Bu öğrencilerin Türkiye’de eğitimlerinin olumlu bir şekilde başarıyla sonuçlanması ve okulları bittikten sonra da tekrar ülkelerine dönüp, ülkelerinde kendi insanına, kendi devletine hizmet etmeleri ve olursa da bizim ülkemizle kendi ülkesi arasında ekonomik, sosyal, tarih yönden köprü olmalarını sağlamak amacıyla bu projeyi de yönlendiriyoruz. Bizim teşkilatın üç tane temel vasfı bu olacak.

- Saydığınız bu coğrafyadaki sivil toplum örgütleri ve dernekler sizlerle beraber çalışmak için nasıl ve ne şekilde bağlantıya geçecekler?

Öncelikle şunu söylüyorum her zaman. Vatandaşlıkla bağlı olduğunuz devlet sizin devletinizdir. Buradaki yaşayan soydaş akrabalarımızı da Bulgar vatandaşı olarak biz kabul ediyoruz, onlarında öyle kabul etmesini ve kendi devletleri için çalışmasını istiyoruz. İlave olarak bir de kültürel bağları var insanların, kültürel olarak birbirine yakınlık duydukları toplumlar var. Türkiye de bu toplumlardan bir tanesidir Bulgaristan vatandaşları için, bunlarla irtibatta olarak beraber yapılacak ortak tarih, kültür birliğiyle medeniyet birliğiyle alakalı çalışmalar. Bu herhangi bir anma günü olabilir, bir toplantı bir bilgi şöleni olabilir, bu tür organizasyonların desteklenmesi, beraber faaliyet yapılması, dolayısıyla sadece toplumların değil, ülkelerin de birbirleriyle yakınlık hissetmesini sağlamak – tüm amaç budur burada.

- Devletimize bağlılığımız konusunda bir şüpheniz olmasın. Balkanlarla, Bulgaristan’la ilgili herhangi bir çalışma gerçekleştirdiniz mi, plan ve projeleriniz nelerdir?

- Biz, yeni kurulan bir teşkilatız. Bu Temmuzda bir yıl oldu çalışmalara başlayalı. Bu bir yılda ikincil mevzuat dediğimiz yasanın altını doldurmakla yani yönetmeliklerle, bakanlar kurulu kararları – bunlarla ilgileniyoruz. Bunları yapmadan da ne bütçeniz olabiliyor ne personel alabiliyorsunuz. Şu anda biz teşkilatlanma çalışmalarıyla uğraşıyoruz. Personel alıyoruz, bina ile ilgili çalışmalar yapıyoruz, tabi bunun yanında da bölgeyle Balkan olsun Kafkas olsun, burayla ilgili de şimdi Sayın Cumhurbaşkanımızın ziyaretinde olduğu gibi geliyoruz, bölgeyi tanımaya çalışıyoruz. Nihayetinde biliyoruz, ancak yerinde görmek, bu olaylarla beraber, toplantılarla beraber tanımak, devlet adamlarının riyasetinde tanımak bizim için daha avantajlı oluyor. Dolayısıyla çalışmalarımız önümüzdeki günlerde bilgi şölenleriyle, toplantılar olarak, çeşitli eğitim faaliyetlerini desteklemek olarak buradakilere sunulacaktır.

- Anladığım kadarıyla başkanlığınıza bağlı kurumlardaki dairelerden birine bağlı olarak Bulgaristan masası da olacak. Oluşacak olası dil sıkıntısını önlemek için bu masada görevli arkadaşımız Bulgarca bilecek mi?

- Sadece Bulgaristan masası değil de genel itibarıyla Bakan masası var, Bulgaristan da onların içinde. Şimdi o konuya geçmeden önce şunu söylemekte yarar var. Biliyorsunuz ki, Türkiye’ye okumaya gelenler eğer Türkçe bilmiyorlarsa bir yıl TÖMER’e (Türkçe Dil Öğretimi Araştırma ve Uygulama Merkezi) gidiyorlar ve Türkçe öğreniyorlar. Bunun haricindeki çalışmalarla ilgili biliyorsunuz ki Türkiye’de bir de Yunus Emre Vakfı kuruldu. Yunus Emre Vakfı da Türkçe’nin öğrenilmesiyle ilgili çalışmalar yapıyor. Bu bölgede de bazı ülkelerde kuruldu bazılarında da kurulacak. Türkçe öğrenmek isteyen kişiler buraya başvururlar. Diyelim ki Türkçeyi bilmiyor, ama bizlerle beraber olmak isteyen kişilerle ilgili teşkilatımızın şöyle bir özelliği var. Her ülke masasında, o ülkenin dilini bilen insanlar çalışacak. Dolayısıyla o dediğiniz şekilde Bulgarca da önemli dil bu coğrafyada. Orta Asya’da Rusça önemli bir dil, Avrupa’ya geldiğimizde Almanca ve İngilizce önemli bir dil, Hollanda’da Felemenkçe önemli bir dil. Tabi ki uzman arkadaşlarımız bu dilleri iyi şekilde bilmek durumundalar.

- Yurtdışındaki Türklerden ne tür beklentileriniz var?

- Bizim beklentilerimizden ziyade, biz yurtdışındaki Türklerin beklentilerine cevap vermek için kurulan bir teşkilatız. Vatandaşımızın Türkiye’ye geldiğinde önüne bir sürü devlet dairesi çıkıyordu. Şimdi muhatapları biz olacağız, onların sıkıntılarına ve sorunlarına çözüm bulmak için nereye gitmeleri gerektiğini biz yardımcı olacağız. Vatandaşın tabi ki bizden de beklentisi var. Beklentisi ne? Onlara sahip çıkmamız, onlara destek vermemiz, onlara bulundukları ülkelerde mutlu yaşamaları, huzurlu yaşamaları için gerekli yasal çalışmalarda, hukuki çalışmalarda destek olmamız. Dolayısıyla karşılıklı bir yardımlaşma olacak. Biz vatandaşımızı kesinlikle yönlendirme pozisyonunda olmayacağız, vatandaşımızın istekleri doğrultusunda onlara hizmet eden bir birim olacağız. Bu arada Almanya’da göçün 50. yılı kutlama çalışmaları var. Bulgar vatandaşı olarak Almanya’ya da gitmiş inşanlar var, onlara da biz hizmetlerimizden bir sıkıntı oluşturmuyoruz. 50 yılda oluşan sıkıntıları ve sorunları nasıl yeneriz diye Ekim ayının sonunda Alman tarafıyla birlikte orada göçü konu alan bir bilimsel bilgi şöleni düzenliyoruz. Tabi biz yurtdışında yaşayan vatandaşlar derken biraz evvel de söyledim. Soy ve kültür birliği içerisinde bulunduğumuz diğer ülke vatandaşların da eğer orada ihtiyaçları, hizmetleri varsa bizim çalışmaların, onlara da biz desteği vereceğiz.

- Tüm Balkanlarda olduğu gibi Bulgaristan’da da yok olmaya maruz bırakılan Osmanlı eserleri var. Başkanlığınızın ortak tarihi mirası koruma konusunda ne tür çalışmalar yapacak, TİKA’nın verdiği benzeri hizmet verilecek mi?

- Bizim bina yapmak, onarmakla ilgili bir görevimiz yok. Biz zaten TİKA’yla Başbakanlığa bağlıyız. Dolayısıyla bu tür teknik ve kalkınma yardımı dediğimiz konular okul, yol, onarım, hastane, su getirme, aklınıza ne gelirse gelsin bunun adresi TİKA’dır. TİKA (Türk İşbirliği ve Kalkınma İdaresi Başkanlığı) ülkemizin yüz akı bir kuruluştur. Bölgede özellikle tarihi değerlerimizin ayağa kaldırılmasında Sayın Başbakanımızın, devlet büyüklerimizin talimatıyla çok güzel çalışmalara imza atıyor. Bu çalışmalarını daha da hızla devam ettirecektir. Biz ancak yapılacak hizmetleri rapor edebiliriz, ama bunları gerçekleştirecek adres TİKA’dır, çeşitli sivil vakıflardır. Onlar kanalıyla çalışmalar yapılabilir. Tabi Bulgaristan’la uluslararası çalışmalar müzakereler yoluyla halledilir. Bir başka ülkede hizmet ediyorsanız bunun şartları neyse zaman içerisinde oluşturulabilir. İnanıyorum ki bağlamda Bulgaristan’da TİKA Ofisi açılabilir, açılması lazımdır da nihayetinde. Bir toplumdaki farklı unsurlar o toplumun zenginliğini oluşturur. Bu zenginlik insanın hayatına da renk katar, tat kadar – folkloruyla, yaşam tarzıyla, olaylara bakışıyla ki, bu bizim ülkemiz için de geçerlidir. Türkiye’deki farklı etnik gruplara, kendisini farklı ifade eden kişiler için de geçerlidir, burası için de geçerlidir. Bu nedenle biz günden güne Bulgaristan’la ilişkilerimizin daha iyi olacağı düşüncesindeyiz. Buradaki soydaşlarımızın da daha güzel bir ortamda yaşayacağını düşünüyoruz.

- Son olarak Kırcaali Haber okurlarına ve Bulgaristan’daki soydaşlarınıza ve Müslümanlara bir mesajınız var mı?

- Öncelikle şunu söylüyorum. Bir kere azınlık bir şekilde yaşamanın zor olduğunu biliyoruz, ama Bulgaristan Avrupa Birliğinin üyesi olarak, kendisini demokratik haklar ve hukukun üstünlüğü prensibi çerçevesinde yasal yollara bağlamıştır. Bu da ileri demokrasilerin ulaşması gerektiği bir yoldur, yöntemdir. İşte demokrasilerde en önemli olay, azınlıkların haklarının hukuken garantiye alınmasıdır. Ben bu ortamda gerek soydaşlarımızın gerek genel itibarıyla Müslümanların haklarının hukuk garantisi altında olduğuna inanıyorum ve bunun böyle olması gerektiği inancını da taşıyorum. Demokratik toplumlarda yaşamanın en büyük özelliği insanların örgütlü olmalarıdır. Yani bunu gazete çıkararak fikir hürriyeti çerçevesinde çeşitli konuları dile getirerek, dernek ve sivil toplum örgütü kurarak, radyo, televizyon, dergi gibi araçlar kurarak toplumu daha birbirine yakınlaştırıp daha zengin hale getirmenin de yolunu bulmak lazım. Sizin gazeteniz de işte bunlardan birisini yapıyor. Tün soydaşlarımıza ve dindaşlara saygılar sunuyorum. Türkiye Cumhuriyeti devleti tarihsel sorumluluğu içerisinde herkesin yanındadır. Bu Bulgaristan için de bir zenginliktir, güçtür, bizim için de aynısıdır. Herkesi saygıyla selamlıyorum sizlere de başarılar diliyorum.

Kaynak:


Kategoriden tüm haberleri oku


 YORUMLAR


Erhan Süleymanoğlu-Ankara 2011-07-13 12:47:05
Yoğun taleplerimiz ve eleştirilerimiz üzerine üzerine Bu Buaşkanlığın adı "Dış Türkler"'den Yurdışına Türkler olarak değiştirilmiştir.
Bu da çok isabetli olmuştur.
Erhan Süleymanoğlu-Ankara 2011-07-13 13:13:48
"Dış Türkler"'i kim uydurmuşsa hayret.
Bu başlıkla bir yığın kitaplar bile yazıldı.
Yurtdışındaki Türkler başlığı çok daha iyi bir seçenek
İsmail 2011-07-13 14:30:28
Sanırım dikkatsizliğime denk geldi. Duyarlılığınız için sağ olmanızı dilerim. Esen kalınız!
özgür 2011-07-13 22:06:53
Yüce Türk milletinin resmi bir temsilcisine,Köseömer gibi mazisi şüpheli birisinin,provakatif sorularına izin verilmemeliydi.Adamın her soru ve cmlesinden resmen koku geliyor hemde nasıl koku.Ama söyletmek,duymak istediği cevapları da nanay aldığı ortada.Asıl sorulması gereken,bu gibi ajanları kimler bu ortama taşıdığı.
Biz biliyoruz.
Varnalı 2011-07-14 01:11:57
SAYIN CUMHURBAŞKANIM,BULGARİSTANA VE ŞUMNUYA HOŞ GELDİNİZ.KUSURUMUZA BAKMAYIN,YORUM YAZAMIYORUZ.SEBEBİNİ SORARSANIZ,YAZDIĞIMIZ YORUMLARI TEZ ELDEN SİLİYORLAR.SİZİ SEVİYORUZ,SAYIN CUMHURBAŞKANIM.SAĞ OLUN,VAR OLUN.
.
ramayy 2011-07-14 01:41:54
DEĞERLİ KARDEŞİM ÖZGÜR. TÜRK HÜKÜMET VE DEVLET TEMSİLCİLERİNİN HÖH GEÇİT VERMİYOR” NE DEMEK, ANLAYAMADIM… HÖH SENİN İSTEDİĞİN GİBİ OLSA BİLE O “GEÇİT VERMİYORU” ÇOK DAHA GÜÇLÜ HİSSEDEBİLİRDİN.
BİLMİYORUM NEREDE YAŞIYORSUN VE TÜRK DIŞ POLİTİKASINI NEKADAR İZLEYEBİLİYORSUN. ELEŞTİRİLERİNE VE ADETA İSYANINA BEN DE KATILIYORUM. LAKİN YAPACAK BİR ŞEY YOK “ DENİZE DÜŞEN YILANA, KAŞTAN DÜŞEN DİKENE SARILIRMIŞ” DER ATASÖZÜMÜZ. BAŞKA BİR GÜÇ VAR DA DESTEKLEMİYORMUYUZ?. 1989 BULGARİSTAN TÜRK’ÜNÜN SOSYAL VE RUHSAL( PSİKOLOJİK) HALİNİ HİÇ ARAŞTIRABİLDİN Mİ? VEYA YAŞAYABİLDİN Mİ? ORADA KİMLER KALDI?..BÜTÜN BUNLARI SEBEP SONUÇ İLİŞKİSİYLE DERİN, DERİN ARAŞTIRILMASI GEREKİR. SEVGİLİ DOSTUM, İNAN Kİ; HÖH DAĞILIRSA TAMAMEN PARÇALANIRIZ. ÇIKSIN BİR SİYASİ, HUKUKİ VE SOSYAL GÜÇLÜ HAREKET VE ALSIN % 40 TÜRKLERİN OYUNU VE BİZLER %60 OLANLARIN % 55 Şİ YENİ HAREKETE OYNAYALIM. BAK BİR ÖRNEK VEREYİM; BEN ALİEVCİ DEĞİL, ELÇİ BEYCİDİM. ANCAK, AZERBACAN KARDEŞLERİMİZİN KADERİ HALA ALİEVLERİN ELİNDE. BİZ DE TARİH ŞUURU VE DİPLOMATİK MANTIKLA ALİEVLERİ DESTEKLEMEYE DEVAM EDECEĞİZ. BU TARTIŞMALAR BU SİTEDE OLAMAZ. BUYURUN, ARAMIZA KATILIN, BİZİM KÜÇÜK ÇAPTADA OLSA TÜRKCİHAN KİŞİ HAKLARI HAREKETİMİZ VAR. SİZLER GİBİ HEYECANLI ARKADAŞLARA İHTİYACIMIZ VAR. BU SİTEDE KAŞ YAKALIM DERKEN GÖZ ÇIKARMAYALIM….SAYGILARIMLA…
sarsak 2011-07-14 08:25:34
Ne demek olacak, hayvanca bir yorum işte Ögürünki. Söylediklerini neye dayandırıyor bilinmez. Varnalı arkadaş da cumhurbakanıyla konuşuyor, nasıl konuşmaysa artık. Kusurmuza bama dyor, onu duyan olacakmış gibi.
Varnalı 2011-07-14 11:28:54
Sarsak Fes,senin kanına karışmış olan ecnebi kimyasal madeler duymana mani oluyor.Merak ettme,duyanlar olmuştur,olacaktır.
Saygılar.
sarsak fes'e 2011-07-14 11:33:03
sarsak,yoksa genlerinde kısa devre mi olmuş?.
nalbant Aliş usta 2011-07-14 11:37:04
Size katılıyorum Varnalı,üzerinde durulması önemli konular bunlar.
Yordan Zordan Korkudan 2011-07-14 18:47:58
Hangi konular be Nalbant Aliş usam, neden bahsediyrsun sen? Eşekleri katırları robotla nallıyorsun ha, işi büyüttün valla. Cigeneler de dış türkler sayılırlar mı bakalım?
yordan,a 2011-07-14 23:37:56
Çingeneler dış Türkler sayılmaz.Ama BGde Türkleri gavur yapıp,çingeneleri de Türk diye Türkiyeye kakalama projesi tam gaz devam ediyor.Örnek mi,en büyük örnek te koskoca çingeneyi Türk diye,sözde Türk partisinin başına getirerek,her yönüyle çingenelerin önünü açıp Türkleştirme politikası.Bunu nasıl göremiyorsunuz bilemiyorum,hayret.Okadar çok sırıtıyor ki halkımızda hafıza tutulması olmasa,çoktandır bunun farkında olması gerekiyordu.Bu projeyi yürütende sözde Türk,sözde hak ve özgürlük denen Bulgaristan Türk komonistlerinin HÖH denen satılmış partisi.
cigene mumçası 2011-07-15 00:33:30
İnanılmaz yorum seninki aga, şaştım doğrusu. Desene çaktırmadan cigenelerin önünü açtılar, artık daleyi tut tutabilirsen. Tüylerim diken diken oldu şimdi bak!

Bıra amına kodumun cigeneleri bıra, başımıza bunu da mı getireceklerdi? O kadar da olmaz ki be aga!

Dün internette gördüm, Şumnu'da cigeneler Abdullah Gül'ün yanına doluşmuşlar fotoğraf çekiniyorlar. Gara çotuk gibi cigene kopilleri cumhurbaşkanımız ve hanımının yanında sanki "esas türkler biziz biz" diye kasım kasım kasılıyorlardı.

Gerçi cigene kopillerinin Kayseri türkleriyle görünüm itibarıyla hiç bir farkları yok, ayır ayırabilirsen valla. Cumhurbaşkanımızın yanılması bundan olacak, "bulgaristan türkleri dedikleri olsa olsa bunlardır" diye yanlarına çağırmış olabilir.

Allah bizi cigenenin şerrinden korusun aga.

 
   YORUM YAZ
Ad/Soyad*
Yorum Metni*:  
* Maksimum karakter sayısı: 1200
Security Code*
 
  * Yazılan yorumlardan site sahibi sorumluluk taşımaz !
  UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış yorumlar onaylanmamaktadır. Ayrıca suç teşkil edecek hakaret içerikli yorumlar hakkında muhatapları tarafından dava açılabilmektedir.


« Geri dön

ANKET



Anket Başlangıç Tarihi:

[ Anket sonucu ]
REKLAMLAR



All Rights Reserved © 2006-2019    "SENİ MEDİA" LTD; KARDZHALI   Webdesign: SWS