Ziyaretçi defteri Künye E-gazete
DÖVİZ KURLARI
EUR EUR 1.9558 Lv.
USD USD 1.7583 Lv.
GBP GBP 2.2627 Lv.
TRL TRL 0.2951 Lv.
Anasayfa Haberler   Yorumlar   Edebiyat Video Arşiv
26 Haziran 2019
HABERLER » Kırcaali
Nuri Turgut Adalı ve Ömer Osman Erendoruk Adına Park Açıldı

Nuri Turgut Adalı ve Ömer Osman Erendoruk Adına Park Açıldı

25 Aralık 2012

İzmir Gaziemir Belediyesi ve Bal- Göç Gaziemir Sarnıç Şubesi Nuri Turgut Adalı ve Ömer Osman Erendoruk’un Adlarını ölümsüzleştirdiler.

Bulgaristan Türklerinin yetiştirdiği kıymetli şahsiyetlerden olan, hayatını Türklük mücadelesine adamış, Belene Ölüm Adasında,cezaevlerinde ve sürgünde yıllarca işkence görmüş olan büyük dava Adamları Nuri Turgut Adalı adına Sarnıç Hürriyet Mahallesi 1066 Sokak’ta ve Ömer Osman Erendoruk adına da 1102 Sokak’ta Park açıldı.

Nuri Turgut Adalı kimdir?

Nuri Turgut Adalı, 1922 yılında Mestanlı'nın Adaköy (Ostrovets) köyünde doğdu. Şumnu'da Nüvvab okulunun tali kısmını bitirdikten sonar kaydını yaptırarak ali bölümüne de başladı. Fakat siyasi nedenlerle öğrenimini yarıda kesmek zorunda kaldı. Birkaç yıl öğretmenlik yaptı.
Totaliter rejim ona milliyetçi damgasını vurdu. Buradan öte artık onun çileli hayat yolculuğu başlamış oldu, tüm zorluklara göğüs gerdi. Nuri Turgut Adalı, ömrünü Bulgaristan Türk Azınlığı’nın hak ve özgürlük davasına adamış, 23 yılını hapis, sürgün ve de Belene’de geçirmiştir.08 Ağustos 2004 yılında 82 yaşında hayata gözlerini yummuştur.


Ömer Osman Erendoruk kimdir?

Ömer Osman Erendoruk Koşukavak kasabasının Karakuz Köyü doğumludur. 1955'ten 1980'e kadar Türkçe öğretmeni olarak çalışmıştır.Bulgar komünistlerinin Türkleri eritme politikasına kalemiyle direniş göstermiş, ancak romanları, piyes ve şiirleri polisin eline geçmiştir. Bu yüzden beş yıl ağır hapis cezasına çarptırılmıştır.Ömer Osman Erendoruk, Bulgar zulmünün darbesini Türkçe eğitiminin ve Türkçe yayın hayatının sona ermesiyle alır. Edebiyat hayatına, Bulgarca diline fazlasıyla hâkim olmasına rağmen Bulgarcayı kullanmayarak devam etmiş ve Bulgar zulmünün önündeki en büyük edebi isim haline gelmiştir."Bulgarca şiir, hikâye yazmak, Türkçeye ihanet etmek, Türkçeyi konuşanlara sırt çevirmek, Türk dilini 'ölü dil' sırasına koymak demektir." cümlesi bu özelliğini en iyi şekilde yansıtır.Erendoruk, 1985'te Belene Ölüm Kampı'na gönderilmiş, oradan da sürgün edilmiştir.1989'da sınır dışı edilen yazar, Türkiye Cumhuriyeti'ne sığınmış ve öğretmen olarak çalışmıştır. 19 Ekim 2006 yılında hayata veda etmiştir
Kitapları: Yaralı Güvercin (hikâyeler),İlk Sevgi ve Sonrası (hikâyeler),S.O.S. veya Üçüncü Mezar (şiirler),Ölmeden Ölmek (şiirler),Sabır Duası (şiirler),Dilim Dilim Yürek (şiirler),Buruk Acı (roman),Uçurum (roman),Buram Buram Yalnızlık (şiirler),Ağlatmayın Çocukları (şiirler),İzmir Sokakları (şiirler),Ağlatırsa Mevlâm Yine Güldürür (Roman),İçimizdeki İnci Taneciği (Roman),Toprağa Kan Düştü (Roman),Sevgi Kırıntıları Arıyorum Yollarda (Hatıraları)

S.O.S. VEYA ÜÇÜNCÜ MEZAR

Türkçe söylemek yasak, Türkçe yürümek yaya
Türkçe işitmek yasak, Türkçe bakmak dünyaya
Türkçe sevinmeyecek, Türkçe gülmeyeceksin
Alnından akan teri Türkçe silmeyeceksin.

Türkçe bağlamak yasak ayakkabı bağını
Türkçe ayırmak yasak, solunu ve sağını
Sofrada ekmeğini Türkçe dilmeyeceksin,
Türkçe yaşamayacak, Türkçe ölmeyeceksin.

Gaziemir Belediyesi Başkanı Sayın Halil İbrahim Şenol,Meclis Üyesi Abdürrahim Nursoy ve Meclis üyelerine,BAL-GÖÇ Gaziemir Sarnıç Şubesi Başkanı Halim Garip ve emeği geçen herkese sonsuz teşekkürler.


Kaynak: Sabri Atasoy-İzmir

Ziyaretci sayısı: 3593


Kategoriden tüm haberleri oku


 YORUMLAR


Perperek Der ki... 2012-12-25 23:18:44
300-500 lira verip tabela dikmek çok kolay fakat en zoru bu tabelanın içini doldurmaktır.

Radyoboykocuların var olması bu içi boşluğun en bariz örneğidir.
HASAN 2012-12-25 23:19:30
Nur içinde yat Nuri abi, cennet mekanın olsun. Sizler olmasaydınız simdi hepimiz hristiyan olmuştuk,sağol varol, seni yürekli ve milletini düşünen bir insan olarak daima kalbimizde olacaksın
Hikmet 2012-12-26 09:31:33
Gaziemirlileri tebrik ediyorum.
Biz ise Bulgaristan'da şair Nuri Turgut Adalı ile şair ve yazar Ömer Osman'ın tüm eserlerini yeniden yayınlatalım, okuyalım okutalım. Şiirleriyle şiir geceleri, öğrenciler arasında şiir okuma yarışları düzenleyelim, hatta onların eserlerini başka dillere tercüme edelim ve dünyaya tanıtalım. Bizim Türklüğümüzü yaşatabilme yollumuz anıtlarının dikili olduğu caddeden, o sokaktan, yanı onları anımsatan anıtların yanından geçiyor.
Gönüllerde yaşamak en büyük cennettir.
Bilinen ve sevilen eserleri içimizdeki korlu özden gelen sestir ve ebediyete ait olmayı hak etmiştir.
Rodoplu 2012-12-26 11:55:55
Gercekten bu insanlari tanidikca daha gururlu ve gelecege daha umitliyim.Hikmet kardesimede icten katiliyorum
Papaz'a 2012-12-26 12:03:19
Papaz yine papazlığını yaptın.Türk düşmanlığından vazgeçmeye niyetin yok senin.İçi ve kafası boş olan biri varsa,o da sensin.
Menekşe 2012-12-26 12:12:33
Gaziemir'e selamlar ve saygılar. Tebrik ederim.
Perperek Der ki... 2012-12-26 14:08:27
Papaz'a 2012-12-26 12:03:19
Papaz yine papazlığını yaptın.Türk düşmanlığından vazgeçmeye niyetin yok senin.İçi ve kafası boş olan biri varsa,o da sensin.
____________________________________________

Yavrum ben cehalet düşmanıyım, demek ki seninle asla dost olamayız. Sen radyoboyko dinle, emi...
m.ali altıntaş 2012-12-26 16:36:20
Türklük uğruna canlarını fedaa ederek akılalmaz sıkıntılara ve işkencelere katlananan bu iki Türk evladının ölümsüzleşmesi için gösterilen katkılara ve desteklere şukranlarımı sunuyorum.Tebrikler ....Diğer kurulş ve belediyelerinde devamını sürdürmelerini diliyorum....
papaz ve fes'e 2012-12-26 17:33:20
11.01.2012 tarihli Bulgaristan parlamentosunun 1989’dan önce ülkede Müslüman-Türklere uygulanan asimilasyon politikasını kınayan kararını onaylayarak taktir ettiğini beyan etmiştir. Konuya ilişkin bildiride, halen Bulgaristan’da iktidarda bulunan GERB partisinin 74 milletvekilinin kınama kararını desteklemesi özel memnuniyet uyandırmıştır
---------------------------------------------------
Papaz ve Fes!e sorulur?
HÖH GENEL BAŞKANI AHMET DOĞAN BG.TÜRKLERİ İÇİN HAYATİ ÖNEM TAŞIYAN,ASİMİLASYON POLİTİKASINI KINAYAN BU BİLDİRİNİN BULGAR MECLİSİNDE ONAYLANMASINDA OY KULANMIŞMI.YOKSA KULANMAMIŞMI?.
Perperek Der ki... 2012-12-26 17:47:16
Sen ilk önce kimsin nesin yaz bakalım, biz kimle muhatap oluyoruz onu bilelim oyle gıyabında soru soran her it'e cevap yok...
Perperek Der ki... 2012-12-26 18:46:54
Abe fırın küreği burası haber değil yorum köşesi...
Sali Yıldırım 2012-12-26 18:55:40
Perperekli Papaz bence hasta-psikopat.
Perperek Der ki... 2012-12-26 19:04:19
Sali Yıldırım 2012-12-26 18:55:40
Perperekli Papaz bence hasta-psikopat.
________________________________

Ahır küreklerin fikirlerini soran var mı?
akm 2012-12-26 20:27:33
ne güzel herzaman zaten var olacaksın kalbimizde olacaksın mekanın cennet olsun NURİ amca belediyeden ve yönetiminden allah razı olsun eskizara cezaevi dava arkadaşın
sadri 2012-12-26 21:23:03
ya papazmısın takkemisin perperektenmisin neredensin beş dakika adam olun az kaldı zaten sizleri iğinlerinden kapanmış olduğunuz deliklerden çıkaracaklar bir dahada milleti rencide ve rahatsız etmezsiniz
senko 2012-12-26 22:47:27
Allah rahmet eylesin, Ömer eniştem çok baba adamdı.Bizim için çektiği sıkıntıları unutmayacağız.Gaziemir belediyesini ve BAL-GÖÇ Sarnıç şubesini tebrik ederim.
yaşlı gırcalı 2012-12-27 00:11:42
Papaz küfürlü yazma.Bana atfetiklerini aynen sana iade ediyorum.
Kim olduğumu yazdım,şimdi ne olacak Papaz?....
A.Duvan'ın avukatlığını yaptığına göre,yukarıda sorduğum soruya cevap ver.Türklere yapılan asimilasyonun BG.meclisinde kınama esnasında türklerin lehine oyunu kulanmışmı,kulanmamışmı?.
Cevap verebilirmisin.
Mustafa Mert 2012-12-27 01:09:29
Saygıdeyer bey efendiler ,Bu değerli dava adamları Nuri Adalı ve Ömer Osmanı saygı ile anıyoruz ,Allahtan rahmet diliyoruz . Ne gariptir ki öz vatanında ,Mestanlı ve Koşukavakta 23 yıldır belediyeler hep DPS nin elinde yaşadıkları eve bir tabela bile astıramayan bu idarecilere ne denmeli bilemiyorum ,bu güne kadar parklar ,sokaklar yapıldı ama bir türk ismi verilmedi nedenini bilmek isterim.
Perperek Der ki... 2012-12-27 01:18:55
Küfürlü yazsam ne olur ba svirço? Ben sizin gibi Ahmet Duvan spetsialisti değilim benim kıblem sizin gibi Aamet değildir benim kendi doğrularım var ve savunabilirim. Amet oy kullanmadı ama oy kullanıp kullanmaması bir şey değiştirmiyorsa neden kullansın ki? Hadi bulgarlar oy kullandı da ne değişti? Hapislerde yatanlara resmi özür geldi mi? Tazminat ödendi mi? Statüko 1984 öncesi statükoya döndü mü? Dönmediğine göre oturun kıçınızın üstüne aklınız ermediği yerlere karışmayınız.
PSİKO PAPAZAA 2012-12-27 09:04:28
bU PSİKİYATRİ VAKKALI PSİKO SAF YER DEĞİŞTİRMİŞ ŞEYTAN TÜYLÜ GİTTİ YERİ BOZUO GİTTİ YERİ POK LUYO SEN KENDİ HALİDE KAL ASIL SEN OTUR OTURDUĞUN YERDE DE MİLLETE BİR İYİLİK YAP
Perperek Der ki... 2012-12-27 10:00:16
Bana cevap yazmadan önce biraz 4. Sınıf Türkçe kitaplarını karıştırmaya ne dersin? Başka ihsan istemez...
Yasli Gazi 2013-01-01 20:54:10
Once gazi emir belediye baskani ve ekibine ,tesekurler ve saygirar.Iki cok degerli MUCAHIT abeylerimizin ADALI ,ERENDORUK ve adlari soylenmiyen ALLAHIN RAHMETINE kavusanlarin ,cennet mekani,ruhlari sad olsun.papaz,a ve onun gibi asagalik mahlukrara gelince,ey sulcanlar ,her yapilan yorumlari proveke edip durmayin ,milletin sabirini tasirdiniz.Sizin gibilerinin adreslerini en yakin zaman icinde ogrenip gorusecegiz,bakalim o zaman bizlere soyliyecek soz bulabilecekmisiniz,adi serefsizler.
İzmir'den 2013-01-03 14:50:18
Rodopların Bozkurtları Nuri Turgut Adalı ve Ömer Osman Erendoruk Hocalarımızın ruhları şad olsun.Onlar gönlümüzde hep var olacaktır.
Gaziemir Belediyesi Başkanı ve ekibine teşekkürler.
dr.mithat gökay 2013-03-17 12:37:44
Ömer Osman abimiz 1972-1975 yılları arası Kırcaali baykal mahalesinde dedemin kiracısı idi.Kendisini tanırım hatıralarımı paylaşabilirim.