Ziyaretçi defteri Künye E-gazete
DÖVİZ KURLARI
EUR EUR 1.9558 Lv.
USD USD 1.7473 Lv.
GBP GBP 2.1232 Lv.
TRL TRL 0.3187 Lv.
Anasayfa Haberler   Yorumlar   Edebiyat Video Arşiv
20 Eylül 2019
HABERLER » Kırcaali
Bir siyasi mağdurun anıları

Bir siyasi mağdurun anıları

27 Aralık 2012

Dün Türkan çeşme anma törenine Babaeski’den gelen 68 yaşındaki Seidali Aliş onlarca siyasi mağdurlardan biriydi. Aslen Ardino’nun (Eğridere) Rusalsko (Hotaşlı) köyünden olan Seidali Aliş , Kırcaali Haber gazetesi için Bulgarlaştırma süreci esnasında yaşadıklarını paylaştı.

1958 yılında ailesiyle birlikte Burgaz İli’nin Aytos kasabasına göç eden siyasi mağdur, “İsim değiştirme kampanyası sırasında 1985 yılında tutuklandım. Ortalama 11 ay sorgu ve işkencelerden sonra 15 arkadaşımla birlikte Belene ölüm kampına gönderildim. Orada 4 ay ağır ölüm hücrelerinde tutularak işkencelere maruz kaldım. Sofya 6. Sorgulama Tahkikatına götürüldüm ve orada yeniden 4 buçuk ay süren sorgulamadan sonra Ceza Kanunu’nun 108. maddesiyle 5 yıl hapis cezası aldım. Cezayı Stara Zagora ’da (Eski Zara) Gizli İstihbarat Servisine bağlı 6. müfrezede tamamladım. 1989 yılında sınır dışı edilerek Türkiye’ye gönderildim” diye anlattı.

Siyasi mağdur, “Türkan bebeğin kanını ben Belene’de dedesinin üzerinde gördüm. Çünkü bebek vurulunca dedesi acılar içerisinde yavrusunu kucağına alıyor ve üzerlerinde kanı kalıyor. O, Türkan’ın kanı omuzlarında olduğu için onu ara sıra bizim yanımızda öperdi ve `Türkan’ı omuzlarımda taşıyor gibi hissediyorum` diye ifade ederdi. Bu sözleri duyunca biz arkadaşlarla gözyaşlarımıza hakim olamıyorduk” diye paylaştı.

Seidali Aliş, “Tek sözle hayatımızın ilkbaharında ne çocukluğumuzu yaşayabildik, ne de gençliğimizi. En güzel yıllarımı mahvettiler. Artı oğlumu da Veliko Tırnovo Spor Akademisi’nde okuduğu sırada tutukladılar ve daha yaşı 17 olduğu için Boyçinovtsi Çocuk Islahevine’ne götürdüler. Oradan da Belene’ye gönderdiler. Daha sonra onu da Eski Zara’ya getirdiler ama ikimizi bir araya koymadılar. Oğlum da toplam 3 yıl hapiste 2. müfrezede kaldı. Şundan da mutluyum ki, aynı benim yatmış olduğum hücrelerde daha sonra Todor Jivkov’u da gördüm” diye paylaştı.

Tutuklama olayını şöyle anlattı: “Benkovski (Killi) ve Momçilgrad (Mestanlı) bölgelerinde meydana gelen olaylarda bazıları bizim taraflara kaçıyor. Onların vasıtasıyla orada vuku bulan olaylardan haberdar olduk. Bütün bu olanlardan basına bir şey yansımadı. Bunun için ülkede çıkan olayları dünya basınına duyurmak ve soykırım sürecini protesto etmek amacıyla 3 Ocak 1985 yılı tarihinde Türkiye Cumhuriyeti Burgaz Başkonsolosluğu binası önünde miting düzenledik. Yaklaşık 1000-2 000 kişi toplandık. Mitinge katılmak için trenle yolculuk yapan çok sayıda Türk’ün toplu halde nereye gittiklerini öğrenince polis bir kısmını tutukluyor. Ancak işe gidiyorum diyenler mitinge gelebiliyorlar, yani her şeye rağmen 300-400 kişi oraya erişebiliyor. Fakat ondan sonra da topluca tutuklama uygulandı bizlere. 200-300 kişiyi okullara, hapishanelere kapattılar. Mitingi organize edenleri de bularak 3 ay sorgulamadan sonra 8 kişiyi Belene kampına gönderdiler. Bazılarını 5-10 gün tutuklu bırakıp serbest bıraktılar. Birçoklarını Mihaylovgrad, Vratsa ve Vidin bölgelerindeki Bulgar köylerine 4 yıllığına sürgün ettiler. En çarpıcı olan şu ki, ne Türkan bebeğin katili bulunabildi, ne de bize işkence yapan kişiler, yöneticiler ve bürokratların hiç birisi cezalandırılmadı. Artı elimize geçen belgeler var, kitaplar yazıldı. İsim değiştirme kampanyasını gerçekleştirenlere daha yüksek rütbeler verilerek mükafatlandırıldılar. Çili’de askeri bir darbe yapıldı. Augusto Pinochet’i 30 sene sonra yargıladılar. Ama bizim ülkede maalesef, 23 yıl demokrasi olmasına rağmen soykırım sürecinin suçlularının hiç birisi yargılanmadı. Soruşturma başladı, fakat hala bir sonuç yok” diye kaydetti.

Kaynak: Resmiye MÜMÜN / Kırcaali Haber

Ziyaretci sayısı: 5017


Kategoriden tüm haberleri oku


 YORUMLAR


yaşlı gırcalı 2012-12-27 17:13:28
BG. ve Avrupa kanunlarına göre herkes miting ve toplantılarda ana dillinde konuşur ve hitap eder..
BG.mahkemelerinde tercuman vasıtasıyle sorulan sorulara cevep verme hakkına sahiptir.Nitekim EVRO-ROMA PARTİSİNİN GENEL BAŞKANI,ROMAN ASILLI SVETALİN KINÇEV,çıkarıldığı mahkemede tercuman vasıtasiyle konuşmuştur. Demek ki ana dilde konuşma hakkı var.Var olmasına varda,bizim HÖH önderleri neden Türkçe konuşmazlar?.Nedeni var beyler nedeni.Bu zübükler bulgar kadınınla evli değilse bile,uzatmalı sevgilileri bulgar asıllı. Meselâ Ahmet Hüseyin gibiler. Türk eşini göndermiş İstanbul Avcılara,tutmuş'mu kendine genç bir bulgar sevgili,Sofyada hayat güzel.Kızını da verdi bir bugara.GEL KEYFİM GEL....Hiç yakıştıramadım Ahmet Hüseyin'e.Türklük muhabetine gelince,mangalda kül bırakmıyor bu hazret.Sadece o mu?.Üst yönetimin tamamına yakını bulgar karılara,veyahutta Emel Toşkova gibi bulgar erkeklere evliler.
Bizlerde saf olduğumuzdan mı ne,türklüğü savunmalarını bekliyoruz HÖH liderlerimizden.Vaziyeti durumdan anlaşılan o ki daha çok bekleyeceğiz
akm 2012-12-27 19:38:32
SEYİDALİ abi seni iyi gördüm dün gibi hatırlıyom o ceza evi günlerimizi ah yıllar ah ben bile yaşlandım 52-53 oldum iyi haber JİVKOVun orada yatması onuda senden öğrendim belkide benim kaldığım koğuştaydı saygılar:A.KARAMURAT
mehmed 2012-12-27 20:50:39
abi ben de aynı kouştaydım ama yanımda başkaları vardı sen 1985 de mi girdim demiştin hani açlık grevine 1987 de dışardan sokulan ahmed doğan ile birlikte katılmıyordunuz, sonra da bizim yaptıklarımız üzerine felsefece kitaplar yazdınız eeeeee anladım anladın sen de 'sözdeler' densin
Bulgaristan Turkleri 2012-12-30 15:35:22
sen yirmi yil kusur nerdedin ,bir yerlerde kendi gecmisini halkimiza unuturmak icin mi gizlendin,simdi ne olduda ,ne degistide yine karsimiza ciktin,bizler senin gibilerini unutmadik ve aslaa unutmiyacagiz.Eger sen hakiki bir ,direnisci,bir mucahit olsaydin,ceza evlerinde arkadaslarin direnirken,aclik grevleri yaparken ,sen de onlarla beraber olsaydin ,SEHITLERIMIZIN anma torenlerine her yil istirak ederdin,ammaa sen ceza evine dustugunde ,katil Jivkov,un ajanlarinin yaninda yer alarak ,onlarla birlikte .Turklugu kinayan bulgar marslari esliginde ,bir koli yemek ,bir hediye olarak yakinlarinla gorusmek icin ,dava adamlari hazirladiklari aclik grevlerinin baslatilacagi gunu ,ceza evi yoneticilerine ihbar edenlerden birisin.Simdi geldin ,gelmesine de ,yine o halkimizin yasadigi felaket doneminde yaptigin kustahligin devamini surdurmek icin mi getirdiler seni,katil Jivkov,un turk ajanlari.Ey hain adam,yasini almissin,basini almissin ,hala hainliginden vaz gecmemissin.
Eski Zaara ceza evi 6 mufreze 2013-01-01 13:13:48
Seyidali bey,iyi hos yazmissin da,bazi olaylardan bahs etmeyi unuttunmu yoksa?,defalarca aclik grevleri duzenlemistik,orgutlenmistik iskencelere,ceza hucurelerine atilmaktan korkmuyarak direnisimize devam ederken,sen izine mi cikmistin hic bir defa aramizda yer almadin ,bunlardan neden bahs etmedin.Bir de ceza evinden ne zaman serbest birakildigini bari soyleseydine,gunu gelen dava adamlarini ,cezasindan sonra surgunlere gonderildiler,sen nerededin onu da soylesene!.SEHITLERIMIZIN anma torenleri,20 yil kusurdur duzenli olarak yapilirken,yeni mi uyandin uykudan da,kendini burada buluverdin,sagina,soluna baktiginda bizleri gordun mu?,Jivkov,un ajan cakallarinin yaninda,yoksa bizim orada,o itlerin yaninda yer almiyacagimizi ogrendigin icin mi cesaretlenip geldin.yazdiklarimin cevabini bekliyoruz.Eski Zaara siyasi mahkumlarin kaldigi altinci mufreze direniscileri.
seyidali 2013-01-01 17:51:14
senkimsinki sana cevap vereyin ben 23 senedir gitmedim ilk defa gittim demekki 20 senedir sen o ajanlara oy verdin ve destekledin seninde benden farklı yönün kalmadıki
Cebelli Gazisi R. 2013-01-01 20:19:27
Seyidali ahp.ottun otmesine,de ,turkunu daha baslar baslamaz,kestin,neden aceba...?.
Mustafa 2013-01-04 21:50:37
Seydali abi seni takdir ediyorum.Sen 3 -4 ay belene konslagere gönderilmezden önce Burgaz hapisanesinde tutuklu kaldın beleneye gönderildin orada da büyük bölümünü ağır tecrid koğuşlarında geçirdiğini biliyorum, oradanda Sofya merkez soruşturma yönetmenliğinde 4-5 ay soruşturmadan sonra 5 yıl cezaya çarptırıldığını bildiğim için bazı açlık grevi yapmış veya sürgüne gönderilmiş ceza evinle konslagerle soruşturma hücreleri hiçbir zaman karşılaştırma yapılamaz bile sürgün şartlarıyla sürgünde dansta edilebilir agora meyhanesi türküsünüde çağrabilirsin herhangi bir meyhanede hapiste ise yakınları ile 3 ayda bir görüşme olabiliyor ,açlık grevi konusunda ise açlık grevi ve bazı bu tarz şovları herkes benimsemez çünkü; totalitar rejim yöneticeleri bunları ciddiye almazdı.Türkan çesmesine her ziyaret eden hak ve özgürlükler partisi sempati duygusuyla ziyaret etmez.Türkan bebeği ancak Türklük duygusu taşıyanlar ziyaret eder her ziyaretçi herhangi bir parti çıkarı için ziyaret etmez büyük TÜRKLÜK mücadelecisi gibi seni takdir ederim ve sayarım saygım sana sonsuzdur abicim.
Ahmet 2013-01-04 21:58:07
Seydali abii bu bir kaç tane kötü yorum yapanlar hasetlik üzerine yorum yapmaktadır sen Türklük için milyonlara örnek oldun .
Hasan 2013-01-04 22:04:28
Seydali kardeşim helal olsun sana bülbülleri kafeste tutarlar Senin için bazı kötü yorum yapmak yerine ise bence seni takdir etmelidirlerve baş tacı yapmalılardır.
Ercan 2013-01-05 20:21:18
ŞEHİT VE GAZİLERİMİZİ anma töreninde malesef provakatifler oy,asimilasyon,bölüp-Hüküm etme peşinde,müslümanları birbirine çekiştirme sevdasındadır.Sürgünde ,belenede ,hapisanelerde yatan tüm şehitlerimize allahtan rahmet gazilerimize sabır ve selamet şifalar dilerim.Onların varlığı ile biz varız.
Seydali ALİŞ 2013-01-17 18:49:49
10.11.1989 da st. Zagora 6. müfrezede cokluk mahkumun katılımıyla gerçekleşen açlık grevi benim yattığım dönemlerde yapılmadı.Vardı bireysel,yapanlarada saygı duyuyorum.O dönemde sayın A.Doğan 6. müfrezede yoktu.Şu anda bile ben kendisiyle tanışmıyorum.Bildiğime göre Sofiya Merkez Cezaevindeydi.Açlık grevi yorumu ve iddiaları asılsız ve hakikatı yansıtmamaktadır.St.zagora'da olmayan kişi açlık grevide yapma durumu yoktur.
şaban karageorgievo 2013-02-08 16:51:48
Rodop kartalı,türklük mücahidi 03.04.1983,de Karageorgievo -Aytos direnişi anılarını da anlatmanı rica ediyorum,gençlerimiz bilsin.Bezvodno-Kırcaali'den 5-6 konyalı aileri için bütün köy ayaklandı.Sende tutuklanmıştın organize eden kişiler sıfatı ile, tankların köyü kuşatmalarını,halkın 10-15 gün işe çıkmamaları,polisin köyü terk etmelerini sonunda isimlerinin değiştirmeden kalmalarını.
Recep Topolitsa 2013-02-19 19:57:48
İstesemde unutamam, bir soğuk kış günü idi akşam karanlığına kadar bekledik seni ve oğulunu, ama getirmediler etraf köylerden ve çalıştığın köy karageorgiodan da cook sayıda halk gelmişti senelerce görmediği doktorunu da göremediler. Muslüman mezarlığına defnedileceğine zoraki hırıstiyan mezarlığına defnedildi. Annen bizimde annemizdi, çünki sen bizim için tutuklu olduğunun bilinceydikve dağa da unutmadık. benim annemide senelerce sen dedavi ederdin hep. sağılıklı uzun ömürler dileği ile saygılarım sonsuzdur.
eskizaara 6 müfreze 2013-12-18 14:59:26
bulguristan türkleri adına yorumu ve tepkiyi yakıştıramadım, eğer TÜRKSE. yalan iftira,çamur atmaktır. türklük mücahitlerine kader arkadaşlarıma
hakikat şudur : 1985-1989 sonuna kadar 6 ıncı müfrezede kaldım. bu dönemlerde yüzlerce mahkum mücait,kanıtlar ve tehit eder ve söylerki , sayın AHMET DOĞAN 6ıncı müfrezede HİÇ BİR ZAMAN KALMADI. kısa bir süre 10/10/1989 dan sonra 1ve 10 uncu birleşik müfrezede kaldı. BİZİM BÖLÜMDE OLMAYAN BİRİYLE ,örgütlenme direniş, açlık grevi vs mümkünmüdür ? HAYIR amaçları malum Türkleri birbirine düşürüp bölmek
18/12/2013
Bulgaristanlılar 2018-09-23 00:59:05
Seydali abicim sen asırlara örnek oldun senin gibi türklüğe ,milletine, vatanına keşke herkes sahip çıkabilse, seninle gurur duyuyorumm.
Türklük 2018-09-23 01:03:22
O dördüncü yorumu yapan arkadaş kimdir biliyorum kendi yaptığın davranışları mahsum cesur vatan sever saygılı abimizi niye karalıyorsun senin davranışlarını ona ne atıyorsun hasetlik yapma kimseye. Takdir ediyorum seni seydali abicim çok büyük zorluklar çektin ama şu an bir gazisin seninle gurur duyuyorum. Saygılarımla abicim